Jaroslav Krejčí: Groupon, Venator aneb olizování chytrých mozků předních českých investorů

Takhle vidí umělá inteligence Wall Street.

Takhle vidí umělá inteligence Wall Street. Zdroj: E15 (Midjourney)

Americké fondy, které investují do kryptoměn a souvisejících technologií, zažívají na burzách nebývalý růst
2
Fotogalerie

Inspirovat se při investování na akciových trzích nákupy některých tuzemských miliardářů může být minimálně krátkodobě bolestivá záležitost. Příkladem jsou akcie firem Groupon a Venator.

Před rokem na konci října překročil podíl podnikatelů Jana Barty a Dušana Šenkypla a Pale Fire Capital v americké firmě Groupon poprvé hranici pěti procent. Cenné papíry společnosti, která se v minulosti stala inspirací pro slevový portál Slevomat, se tehdy obchodovaly za více než 22 dolarů.

Od té doby kurz výrazně klesl – jednak vlivem nepříznivé situace na globálních burzách a také kvůli pochybám investorů ohledně firmy samotné. Nyní už se nachází pod sedmi dolary.

Podobným příkladem jsou třeba i akcie britské chemické skupiny Venator Materials, do níž letos zainvestoval byznysmen a investor Michal Šnobr a jeden z fondů skupiny J&T. Transakci oznámili na konci letošního května. Tehdy jedna akcie vyšla na přibližně dva dolary. Po zveřejnění nákupu se kurz akcií vyšplhal v jednu chvíli až nad 2,50 dolaru. V závěru uplynulého týdne však už byl na NYSE pod 80 centy. 

V obou případech investice tuzemských podnikatelů inspirovaly k nákupům řadu drobných investorů. „Akcie firmy Venator Materials v úvodu roku až na výjimky téměř nikdo z našich klientů neobchodoval, aktuálně pozici drží nižší stovky klientů s investovaným objemem v desítkách milionů korun,“ potvrdil zvýšený zájem v případě Venatoru portfolio manažer Fio Banky David Brzek. Nárůst poptávky hlásily Fio a některé další makléřské domy i v případě akcií Grouponu.

Podle analytika Wood & Co. Vladimíra Vávry je takový jev běžný. Ostatně řadu lidí inspiroval svými investicemi i fond Vesa Equity Investment miliardářů Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Ten má ve svém portfoliu například akcie poštovních a logistických firem PostNL a Royal Mail či amerického prodejce tenisek Foot Locker.

„Ano toto téma mezi lokálními investory hodně rezonuje. V makléřském žargonu se této strategii říká olizování chytrých mozků,“ uvádí analytik Wood & Co. Vladimír Vávra.

Je možné, že někteří drobní hráči ztráty v řádu desítek procent nevydrželi a akcie Venatoru či Grouponu již po pár týdnech či měsících prodali. Jak Šnobr, tak Barta se Šenkyplem však od začátku zdůrazňují, že nákupy podílů nejsou jen krátkodobou spekulací na pohyb kurzů a že se jedná o dlouhodobější strategičtější investice.

„Jedná se o velmi respektované úspěšné investory. Jejich investiční rozhodnutí jsou realizována na základě důsledných analytických rešerší. V dlouhodobém horizontu se většinou nemýlí a na rozdíl od krátkodobých spekulantů není načasování vstupu do pozic až tak zásadním kritériem,“ říká Vávra. 

Na druhou stranu přestože pro zmíněné investory není načasování jejich investic nejspíš až tak zásadní věcí, naskýtá se nyní drobným investorům po propadech o desítky procent přece jen lepší vstupní bod pro případný nákup.

Samozřejmě nelze vyloučit, že obě akcie ještě nějaké to procento odepíšou, poměr potenciálního zisku k riziku však nyní může být mnohem atraktivnější než před pár týdny či měsíci.

Takže pokud přece jen hodláte „olizovat chytré mozky“, s chutí do toho! Před stisknutím tlačítka „Buy“ je však dobré se s oběma firmami seznámit a uvědomit si, že ani miliardáři nejsou ve svých investicích pokaždé úspěšní.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!