Aerolinky masivně propouštějí a snižují mzdy až o tři čtvrtiny

Prázdný check-in aerolinek Virgin Atlantic na londýnském letišti Heathrow

Prázdný check-in aerolinek Virgin Atlantic na londýnském letišti Heathrow Zdroj: Reuters

Kdo už požádal o ochranu před věřiteli: Virgin Atlantic
Kdo už požádal o ochranu před věřiteli: South African Airways
Kdo už požádal o ochranu před věřiteli: Latam
Kdo už požádal o ochranu před věřiteli: Thai Airways
Kdo už požádal o ochranu před věřiteli: Avianca
9
Fotogalerie

Letecké společnosti celého světa hledají způsob, jak přežít v situaci, kdy kvůli vládním omezením v boji proti koronaviru přišly o drtivou většinu příjmů. Dopravci z celého světa se zbavují desítek tisíc zaměstnanců a těm zbývajícím výrazně snižují mzdy. 

S jedním z nejrazantnějších osekání mezd přišly nyní irské aerolinky Aer Lingus. Ty zaměstnancům oznámily, že jim od 21. června do konce srpna vyplatí pouhých 30 procent obvyklé částky.

Výrazně snižují mzdy i další společnosti. Aerolinky Emirates prodloužily své dubnové rozhodnutí o krácení mezd o 50 procent, platit bude až do září. Společnost plánuje i propouštění, jeho výši ale v oznámení z minulého týdne neupřesnila. V březnu firma hovořila o až o 30 procentech svých 105 tisíc pracovníků.

Zaměstnanecké náklady radikálně snižují i konkurenční Etihad Airways. A pracovníci malajsijských aerolinek AirAsia přistoupili na dočasné snížení mezd o 15 až 75 procent, společnost se výměnou za to rozhodla nepropouštět.

V Evropě šetří na zaměstnancích hlavně nízkonákladové aerolinky, které nedosáhly na velké balíky státní pomoci, jejichž podmínkou bývá udržení počtu zaměstnanců.

Britský Easyjet oznámil propouštění, které se má týkat až třetiny z 15 tisíc lidí. Maďarský Wizz Air propustí tisíc lidí, tedy asi pětinu zaměstnanců. Zbylým se sníží mzdy o 14 procent, vyšší management se bude muset smířit s propadem příjmů o 22 procent.

Irský Ryanair varoval, že může nařídit neplacené volno až třem tisícům zaměstnanců. Forma také podle svého oznámení jedná s odbory o snížení mezd o 20 procent. Například francouzské odbory ale tvrdí, že aerolinky výplaty o 10 až 20 procent snižují už nyní a těm zaměstnancům, kteří pobírali minimální mzdu, snižují pracovní úvazek.

A jak tvrdí v rozhovoru pro deník E15 Matteo Pizzolato, šéf českých odborů B.United zastupujících zaměstnance Ryanairu, počet zaměstnanců pražské základny Ryanairu se nedávno snížil z 80 na 50 až 60. Palubní personál pak společnost nutí k podpisu smluv s mzdami sníženými o pětinu.

Také aerolinky české skupiny Smartwings snižují mzdy, konkrétní výše škrtů ale nejsou známé. „Teď jsme se dostali na mzdové dno, další fází už by muselo být propouštění,“ uvedl spolumajitel skupiny Jiří Šimáně pro server Zdopravy.cz.

Propouštění nevylučují ale ani sítoví dopravci. British Airways už v dubnu oznámily zaměstnancům, že v závislosti na dalším vývoji situace může být propuštěno až 12 tisíc lidí, tady zhruba čtvrtina všech zaměstnanců.

S velkými škrty počítají americké aerolinky, a to navzdory tomu, že získaly státní pomoc v miliardách dolarů. Aerolinky American a United plánují zrušit 30 procent pracovních míst na úrovni managementu a mezi administrativními pracovníky.

Delta Air Lines finančně motivuje zaměstnance, aby odešli do předčasného důchodu, případně se dobrovolně rozhodli odejít. Pokud na tuto nabídku nekývne dost zaměstnanců, přijde na podzim větší propouštění. „Přestože jsme si před několika měsíci nedokázali představit, že se budeme bavit o zeštíhlování Delty, nynější realita taková je,“ prohlásil šéf společnosti Ed Bastian.

Řadě aerolinek nepomáhají ani tyto a podobné rozsáhlé úspory. Z velkých globálních hráčů už o ochranu před věřiteli požádaly například Virgin Atlantic miliardáře Richarda Bransona, Thai Airways, South African Airways nebo latinskoamerické společnosti Latam a Avianca.

Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA odhaduje, že na leteckou dopravu je globálně navázáno 65 milionů pracovních míst. Koronavirová krize ohrožuje 25 milionů z nich, z toho 5,6 milionu v Evropě.