Airbus přihlásil obří pohledávky vůči ČSA. V souhrnu jde o 17 miliard

Vizualizace letounu A220 barvách ČSA

Vizualizace letounu A220 barvách ČSA Zdroj: Airbus

Airbus už se na svém webu dříve pochlubil i předpokládanou podobou A321XLR s livery českého dopravce
2
Fotogalerie

Krachující České aerolinie (ČSA) utržily těžkou ránu, která pro ně může být fatální. Evropský výrobce letadel, společnost Airbus, vůči českému dopravci přihlásil pohledávky v souhrnné výši zhruba 17 miliard korun. Insolvenční správce nyní bude posuzovat jejich oprávněnost.

Pohledávky se z drtivé většiny týkají faktur za čtyři stroje A220-300 a tři letadla A321XLR, které si ČSA v roce 2019 objednaly, ale následně je nebyly schopné splácet. První dva A220 měly ČSA do své flotily zařadit už koncem minulého roku, dodávky větších letadel A321XLR měly začít v roce 2025.

Airbus v dokumentech uvádí, že mu ČSA nezaplatily faktury, které mají po započtení úroků z prodlení hodnotu 6,4 miliardy korun. Jednu z těchto faktur přitom měla česká firma splatit už v prosinci roku 2019. Další 2,1 miliardy má český letecký dopravce ze stejných smluv ještě doplatit, jejich datum splatnosti ale ještě nenastalo.

Celkem mají nepodmíněné pohledávky hodnotu přibližně 8,5 miliardy korun. Kromě toho ovšem Airbus přihlásil i podmíněné pohledávky, které budou České aerolinie muset proplatit v případě, že od kupních smluv odstoupí. Jejich hodnota je stejná, tedy 8,5 miliardy.

ČSA přitom ve svém únorovém insolvenčním návrhu uvedly, že účetně evidují dluh v celkové výši pouze 1,8 miliardy korun. Nyní firma odmítla cokoliv komentovat. Mluvčí ČSA Vladimíra Dufková ke smlouvám s Airbusem pouze uvedla, že jde o obchodní tajemství.

Vstup nového významného věřitele může podle hlavního ekonoma společnosti Natland Petra Bartoně ovlivnit rozhodování mezi konkurzem a reorganizací. „Dá se předpokládat, že slovutná globální firma nebude chtít riskovat svou reputaci přihlašováním pochybných pohledávek. Na druhou stranu o oprávněnost budou pravděpodobně vedeny incidenční spory, když existuje velký rozdíl mezi představou dlužníka a věřitele o jejich výši,“ míní Bartoň.

Přihlášené pohledávky Airbusu bude přezkoumávat insolvenční správce ČSA, kterým je Michael Šefčík ze společnosti Inskol. Ten ovšem upozorňuje, že hodnocení oprávněnosti nějaký čas potrvá kvůli enormnímu počtu přihlášek. K dnešnímu dni jich totiž bylo evidováno zhruba 5500 a jejich počet podle Šefčíka zřejmě dál poroste.

ČSA, které loni prodělaly zhruba 1,5 miliardy, v únoru oznámily propuštění všech svých zbylých 430 zaměstnanců. Letecká skupina Smartwings, jejíž jsou České aerolinie součástí, stát opakovaně žádá o finanční pomoc. Zatím neúspěšně.