Airbus vyrobil poslední A380. Největší letadlo postupně skončí

airbus a380

airbus a380 Zdroj: Profimedia

Výcvikové centrum
Výcvikové centrum
Výcvikové centrum
Výcvikové centrum
Výcvikové centrum
25
Fotogalerie

Pýcha evropského leteckého průmyslu, obr složený z čtyř milionů součástek z třiceti různých zemí končí. Hangár evropského výrobce letadel Airbus opustil poslední model A380, největší dopravní letadlo světa. Další už Airbus nevyrobí, důvodem je nízká poptávka aerolinek.

Zatímco první jumbo, na jehož výrobě se podílí na 1500 firem, odebrala společnost Singapore Airlines v roce 2007, poslední A380 rozšíří flotilu aerolinky Emirates. Stroj zbývá již jen nalakovat a instalovat na něj motory. Právě Emirates jsou největším provozovatelem A380, aktuálně jich využívají 115.

Výroba je tak ukončena již po patnácti letech od jejího započetí. Vývoj jedinečného stroje pro až 853 cestujících přitom Airbus vyšel na astronomických 25 miliard dolarů.

“Je to bolestivé rozhodnutí. Do letadla jsme investovali tolik úsilí, zdrojů i potu,” prohlásil loni v únoru šéf Airbusu Tom Enders. Výrobce mylně odhadl požadavky trhu. Do roku 2019 dodal 234 A380, tedy ani ne polovinu z předpokládaných šesti stovek.

„Ukazuje se, že A380 a koncept superjumba se neprosadily a budou nahrazeny mnohem efektivnějšími a menšími typy letadel,“ okomentoval pro E15 již dříve Petr Kováč, odborník na letecký průmysl z EY.

O osudu A380 rozhodla slabá poptávka dopravců již před koronavirovou krizí, ústup těchto velkých letadel ale pandemie urychlila, míní.

„Dobrým příkladem je Air France-KLM. Aerolinka vyřazuje A380 definitivně z provozu. Sice to bude znamenat účetní odpis asi pěti set milionů eur, ale ušetřené leasingové splátky posílí momentálně klíčovou likviditu aerolinky,“ dodal.

Podívejte se na fotografie Deníku E15 z výcvikového centra aerolinky Emirates: