Bílá, šedá nebo červená: Jaké barvy aut jsou nejoblíbenější a proč? | E15.cz

Bílá, šedá nebo červená: Jaké barvy aut jsou nejoblíbenější a proč?

Jiří Liebreich

Ať už cestujete po Evropě, Americe, Asii či jinde po světě, v drtivé většině případů se setkáte s automobily ve čtyřech totožných konzervativních, takzvaných achromatických barvách. Automobiloví nadšenci sice mohou na silnicích postrádat pestrost, výrobci i spotřebitelé ale sázejí na obchodní jistotu – na barvy, které se nejlépe prodávají. Ať už na novém, nebo ojetém vozu.

Třicet devět procent veškerých vozů na světě bylo loni bílých, dalších dohromady 39 procent připadlo na stříbrnou, šedou a černou. Nejoblíbenější chromatická barva byla modrá s tržním podílem asi devět procent, vozy červené barvy tvořilo sedm procent automobilů.

Přestože bílé náleželo první místo ve všech regionech, míra její dominance se lišila. Zatímco bylo například v asijsko-pacifickém regionu téměř každé druhé auto bílé, v Severní Americe, Evropě, Africe a na Středním východě “jen” každé třetí.

Vyplynulo to z pravidelného globálního průzkumu evropského dodavatele automobilových laků BASF Coatings ze začátku tohoto roku. Nadvláda konzervativních a pro někoho možná spíše nudnějších barev má více důvodů.

„Spíše opatrnější obchodníci nakupují na sklad nejoblíbenější barvy, čímž omezují celkovou nabídku neobvyklých odstínů. Opatrnější spotřebitelé se zase mohou obávat toho, že jim výraznější barva sníží hodnotu automobilu při jeho dalším prodeji,“ uvedla stanice CNBC.

Průzkum je třeba brát s mírnou rezervou v tom smyslu, že se bílé liší nesčetnou řadou odstínů, stejně tak další barvy. Jejich nanesení na automobil představuje velmi sofistikovaný proces. Nátěr jednoho automobilu si například v japonské továrně značky Lexus v Kjúšu vyžádá i deset hodin práce. Pracovníci zde měří prašnost každé dvě hodiny, teplota se udržuje v rozmezí od 22 do 28 stupňů Celsia. Kapacita továrny činí dvě stě tisíc nalakovaných aut ročně, tedy 820 vozů denně, což obstarává 450 zaměstnanců.

“Každý Lexus je pokryt čtyřmi vrstvami. Nejprve se všechny povrchy pokryjí elektroforézou, která brání vzniku koroze. Následuje mezivrstva, která zajišťuje hladkost povrchu a zaručuje kvalitu barvy, může být bílá, šedá, tmavě šedá nebo černá, v závislosti na barvě, kterou má nakonec karoserie mít. Dalším krokem je nanesení barevné vrstvy a celý proces uzavře pokrytí automobilu čirým lakem pro lesk a ochranu před poškrábáním a vyblednutím,” popsala dříve Lenka Komrsková, mediální zástupkyně koncernu Toyota, do kterého Lexus spadá.

 

Podpořte E15 v anketě Křišťálová lupa

Deník E15 byl nominován v anketě Křišťálová Lupa 2020 o nejlepší zpravodajský web v Česku. Podpořte nás svým hlasem - ZDE.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!