Brouci i obavy z bomb zdržují stavbu obřího železničního uzlu ve Stuttgartu

Video placeholde
Tunel Bad Cannstatt a přilehlé okolí
Tunel Bad Cannstatt a přilehlé okolí
Tunel Bad Cannstatt a přilehlé okolí
Tunel Bad Cannstatt a přilehlé okolí
Tunel Bad Cannstatt a přilehlé okolí
24
Fotogalerie

Železniční projekt Stuttgart–Ulm se v Evropě označuje za dopravní projekt století. Jednou z jeho zásadních částí je tunelový komplex Bad Cannstatt v hodnotě zhruba 7,3 miliardy korun, který zhotovuje Konsorcium Hochtief, BeMo Tunnelling a W&f Interbaum. Zprovozněn měl být již letos, realizace této části projektu však nabrala zpoždění a hotovo má být nejdříve v roce 2021.

Pod centrem německého Stuttgartu se razí nové tunely pro rychlovlaky i příměstskou dopravu. Práce ovšem postupují pomaleji, než plánovači očekávali.

"Průtahy způsobilo několik faktorů. Prvním je ražba ve složitých geologických podmínkách v hornině, která při styku s vodou bobtná, druhým je ochrana zdrojů horké léčivé vody v těsné blízkosti dna stavebních jam pod jílovým podložím a třetím přítomnost chráněného brouka páchníka hnědého, kvůli němuž se část tunelu, která se měla dělat z povrchu musí razit,“ říká David Bässinger, zástupce investora Deutsche Bahn.

Kvůli ochraně zmíněného brouka nemohli stavaři vykácet devět stárnoucích platanů ve kterých živočich sídlí a přeložit silnici. Uvedené skutečnosti si vyžádaly změnu technologie výstavby a složité tunelové křížení bude nově provedeno ražením. Kromě těchto faktorů práce komplikuje i vyhledávání nevybuchlých bomb z druhé světové války.

Po dokončení celého komplexu získá město Stuttgart 100 hektarů nových parcel, ty využije například k výstavbě bytové čtvrti i ploch sloužících k odpočinku. Dalším z řady přínosů bude i to, že cesta z centra města na letiště se z půl hodiny zrychlí na osm minut.

Nové železniční řešení, které se realizuje ve Stuttgartu a dále směrem na Ulm, výrazně zrychlí železniční spojení i v rámci evropského dopravního koridoru Rotterdam – Budapešť.

„Tunel Bad Cannstatt je nezbytnou součástí nového uspořádání železničního uzlu Stuttgart. Je přes 3,5 kilometru dlouhý a vede od nového mostu přes řeku Neckar nádražím Nordbahnhof k nově zahloubenému a zprůjezdněnému hlavnímu nádraží,“ popisuje projekt jeho šéf Stephan Schlegel ze společnosti Hochtief, která stavbu v konsorciu provádí.