Stuttgart–Ulm - realizace tunelu nabírá zpoždění | E15.cz

Brouci i obavy z bomb zdržují stavbu obřího železničního uzlu ve Stuttgartu

1080p720p360p

Michal Nosek

Železniční projekt Stuttgart–Ulm se v Evropě označuje za dopravní projekt století. Jednou z jeho zásadních částí je tunelový komplex Bad Cannstatt v hodnotě zhruba 7,3 miliardy korun, který zhotovuje Konsorcium Hochtief, BeMo Tunnelling a W&f Interbaum. Zprovozněn měl být již letos, realizace této části projektu však nabrala zpoždění a hotovo má být nejdříve v roce 2021.

Pod centrem německého Stuttgartu se razí nové tunely pro rychlovlaky i příměstskou dopravu. Práce ovšem postupují pomaleji, než plánovači očekávali.

"Průtahy způsobilo několik faktorů. Prvním je ražba ve složitých geologických podmínkách v hornině, která při styku s vodou bobtná, druhým je ochrana zdrojů horké léčivé vody v těsné blízkosti dna stavebních jam pod jílovým podložím a třetím přítomnost chráněného brouka páchníka hnědého, kvůli němuž se část tunelu, která se měla dělat z povrchu musí razit,“ říká David Bässinger, zástupce investora Deutsche Bahn.

Kvůli ochraně zmíněného brouka nemohli stavaři vykácet devět stárnoucích platanů ve kterých živočich sídlí a přeložit silnici. Uvedené skutečnosti si vyžádaly změnu technologie výstavby a složité tunelové křížení bude nově provedeno ražením. Kromě těchto faktorů práce komplikuje i vyhledávání nevybuchlých bomb z druhé světové války.

Hutě na frontové linii Donbasu střeží žoldáci. Odvaha se jim upřít nedá, říká fotograf

Po dokončení celého komplexu získá město Stuttgart 100 hektarů nových parcel, ty využije například k výstavbě bytové čtvrti i ploch sloužících k odpočinku. Dalším z řady přínosů bude i to, že cesta z centra města na letiště se z půl hodiny zrychlí na osm minut.

Nové železniční řešení, které se realizuje ve Stuttgartu a dále směrem na Ulm, výrazně zrychlí železniční spojení i v rámci evropského dopravního koridoru Rotterdam – Budapešť.

„Tunel Bad Cannstatt je nezbytnou součástí nového uspořádání železničního uzlu Stuttgart. Je přes 3,5 kilometru dlouhý a vede od nového mostu přes řeku Neckar nádražím Nordbahnhof k nově zahloubenému a zprůjezdněnému hlavnímu nádraží,“ popisuje projekt jeho šéf Stephan Schlegel ze společnosti Hochtief, která stavbu v konsorciu provádí.

Inženýrské orgie: prohlédněte si ty nejdivočejší prototypy sovětských náklaďáků
Retrostroje: Jedna z nejstarších dochovaných lokomotiv na světě se nachází v Česku
Retrostroje: Výrobu slavných „ušatých“ lokomotiv zastavil až příchod Hitlera

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!