Češi chtějí naučit Mongoly létat. Nabídnou jim rychlé ultralighty

Shark pro Mongolsko na letišti v Benešově, kde sídlí škola F Air

Shark pro Mongolsko na letišti v Benešově, kde sídlí škola F Air Zdroj: F Air

Předváděcí letoun Shark před odletem do Mongolska
Předváděcí letoun Shark před odletem do Mongolska
Předváděcí letoun Shark před odletem do Mongolska
Shark pro Mongolsko na letišti v Benešově, kde sídlí škola F Air
Shark pro Mongolsko na letišti v Benešově, kde sídlí škola F Air
19
Fotogalerie

Česká škola pilotů F Air a společnost Shark.Aero CZ, distributor stejnojmenných malých letadel česko-slovenské výroby, se pokusí prosadit na mongolském trhu. Vybudují prodejní a servisní centrum pro své letouny a také první školu pro soukromé piloty v Mongolsku.

První letoun Shark odstartoval do Mongolska v sobotu, měl by tam dorazit za pět dní. Dva měsíce tam budou piloti dvoumístný stroj kategorie ultralight předvádět zájemcům.

„Náš agent tam má už několik potenciálních zájemců, hlavně z řad místních podnikatelů v těžebním průmyslu,“ říká spolumajitel Shark.Aero CZ Petr Hýl. „Odhadujeme, že mongolský trh dokáže v příštích několika letech pojmout desítky ultralightů ročně,“ dodává.

Podle ředitele F Air Michala Markoviče, jehož firma je druhým ze spoluvlastníků českého distributora letadel Shark, všeobecné letectví v Mongolsku prakticky neexistuje. Infrastruktura pro pozemní dopravu je přitom málo rozvinutá, takže malé letouny by se tam mohly dobře uplatnit i pro každodenní dopravu, dodává.

Shark už v Mongolsku získal provozní povolení. První letoun tam dorazí tak, aby se mohl zúčastnit otevření nového mezinárodního letiště v Ulánbátaru. Staré letiště poté začne sloužit pro potřeby takzvaného všeobecného letectví, tedy soukromých pilotů.

„To bude silný impulz pro rozvoj létání v Mongolsku,“ je přesvědčen Hýl. „Ultralight může přistát prakticky kdekoli, protože drtivá většina Mongolska jsou travnaté stepi. A navíc jsou v zemi desítky travnatých letišť,“ říká.

Spolu se servisním zázemím pro Shark vyroste v Mongolsku i škola pilotů. Stavbu v obou případech zainvestuje zahraniční partner a Němec žijící v Mongolsku Gerhard Wackenhut. Ten už do Mongolska dováží vírníky čili autogyra (oproti vrtulníkům neotáčí jejich rotorem vlastní motor, místo toho mají vrtuli poháněnou motorem zajišťující dopředný pohyb – pozn. red.).

Škola pro soukromé piloty, podle Hýla první v zemi, se má otevřít v příštím roce. První zájemci se ještě budou školit v Česku v F Airu, jakmile ale bude uchazečů o výcvik dost, přesunou se do Mongolska.

F Air také zvažuje spolupráci s některou z mongolských univerzit na výcviku profesionálních pilotů. Místní partner by zajistil teoretickou výuku, praktický výcvik by pak probíhal v Česku. F Air podobně zajišťuje praktický výcvik pro studenty oboru profesionální pilot na ČVUT a podobný program má i ve spolupráci s technickou univerzitou v Kazachstánu.

Hýl má bohaté zkušenosti s podnikatelským prostředím v sousední Číně, která s Mongolskem sousedí. V minulosti zakládal Čínské investiční fórum a podílel se na vstupu tamních aerolinek na český trh. Stál také v čele neúspěšného projektu česko-čínského letounu Czech General Aircraft. Škola F Air donedávna cvičila piloty několika čínských aerolinek, koronavirus ale spolupráci přerušil.

Ultralight Shark UL

  • dvoumístný letoun kategorie ultralight se zatahovacím podvozkem
  • nejvyšší letová hmotnost činí 600 kilogramů, se strojem tak mohou létat i soukromí piloti se základním výcvikem
  • maximální rychlost činí 300 kilometrů za hodinu, což z letounu činí jeden z nejrychlejších stojů své kategorie 
  • Shark UL vyrábí Shark.Aero ve slovenské Senici a v českém Hodoníně