České dráhy vyhlížejí miliardovou injekci od státu. Jančurův RegioJet chystá žalobu

Dlouho chystaný prodej více než čtyřiceti milionů metrů čverečních pozemků Českých drah Správě železnic spěje do finále.

Dlouho chystaný prodej více než čtyřiceti milionů metrů čverečních pozemků Českých drah Správě železnic spěje do finále. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Dlouho chystaný prodej více než čtyřiceti milionů metrů čverečních pozemků Českých drah Správě železnic spěje do finále. Verdikt Evropské komise, která transakci v hodnotě vyšších miliard korun posuzuje, by měl být znám do poloviny tohoto roku. E15 to potvrdil předseda představenstva a generální ředitel drah Michal Krapinec. Případnou finanční injekci do ztrátového hospodaření drah by soudně napadl konkurent RegioJet podnikatele Radima Jančury, protestuje ale také Leo Express.

Prodej se týká rozlehlých pozemků pod kolejemi a nástupišti tuzemských železničních stanic. Zatímco samotné koleje a nádražní budovy po celé zemi byly již v minulosti převedeny z majetku drah do majetku správy za více než patnáct miliard, pozemky stále patří drahám, což správě komplikuje jakékoliv práce na nich. V případě úspěšného završení této poslední významné transakce by se tak dokončilo rozdělení tuzemské železnice mezi dráhy a správu, která vznikla v roce 2003 oddělením od drah.

„Očekávám, že o výsledku prenotifikace bude jasno do pololetí, jelikož jsme loni v prosinci vypořádali pravděpodobně poslední sadu dotazů Evropské komise. Nepochybuji o tom, že komise transakci schválí,“ řekl Krapinec.

Ve hře je podle něj jak varianta jednorázového odkupu pozemků, tak jejich trvalý pronájem správě, což jsou dva hlavní body, jež komise v rámci takzvané prenotifikace posuzuje. „Ptáme se, jakým způsobem lze dojít ke správnému stanovení ceny, kdyby měla správa zájem o převod majetku, a případně jakým způsobem lze správně stanovit i cenu za nájem pozemků,“ sdělil Krapinec.

Cena případného odkupu by činila vyšší jednotky miliard. V případě nájmu by se cena pohybovala přibližně na úrovni půl miliardy ročně. „Dokáži si představit, že bychom vztah se správou ukotvili na čistě nájemním vztahu, abychom nezatížili státní rozpočet převodem,“ dodal Krapinec. V takovém případě by dráhy inkasovaly více prostředků díky neomezenému časovému období.

Opačnou prioritu vyjadřuje správce infrastruktury. „Správa železnic upřednostňuje variantu získání práva hospodaření k předmětným pozemkům. Pozemky správa potřebuje k zajištění své hlavní činnosti – provozování dráhy včetně její modernizace a řádné údržby,“ uvedl mluvčí správy Dušan Gavenda.

Prenotifikační proces začal už v roce 2020. Komise nyní posuzuje, zda je metodika pro stanovení ceny převáděného majetku v souladu s unijními předpisy, tedy zda nedochází k nedovolené podpoře drah. „Komise je v této věci v kontaktu s českými orgány. Nemůžeme se vyjadřovat k obsahu těchto kontaktů ani předjímat jejich načasování nebo výsledek,“ uvedla mluvčí zastoupení Evropské komise v ČR Magdaléna Frouzová.

Proti chystané transakci protestuje soukromá konkurence drah. „Soudně bychom obchod napadli,“ sdělil majitel dopravní společnosti RegioJet Radim Jančura. Podle něj je nutné chápat celé nádraží na prodávaných pozemcích jako funkční celek, nikoli odděleně.

„Dráhy podle mých informací oceňují per partes (po částech – pozn. red.). Budovy výnosovou metodou a pozemky samostatně, jako kdyby se na nich dalo stavět. Nebere se však v úvahu, že pozemky jsou v ochranném pásmu dráhy a stavět na nich jen tak nelze. Nelze spekulovat, že se jednou koleje vytrhají. To by pak i orná půda stála jako stavební pozemek, neboť jednou se bude stavět všude,“ tvrdí Jančura s tím, že správa nechce jeho společnosti vydat znalecké posudky.

„Není to malá částka a dráhy mohou jejím prostřednictvím například nakoupit nová vozidla a uchránit si tak dominantní postavení na trhu. Případně takto mohou profinancovat ztráty z osobní dopravy. Rádi bychom navrhli ministerstvu dopravy, aby se koleje vyvedly skrze snížení základního kapitálu. Dlouhodobě je pak jedinou cestou privatizace segmentu osobní dopravy a odštěpení od jiných aktivit v rámci holdingu Českých drah,“ uvedl mluvčí soukromého Leo Expressu Emil Sedlařík.

Převod pozemků by završil rozdělení české železnice. V roce 2008 převedly dráhy na správu koleje a další infrastrukturu, díky čemuž inkasovaly dvanáct miliard. O tři roky později byl dokončen převod takzvané živé dopravní cesty, kdy pod správu přešli dispečeři a výpravčí. V roce 2016 pak správa koupila od drah nádražní budovy za 3,3 miliardy.