ČD zruší i poslední zakázku na vybavení vlaků „automatickým strážcem“ | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

České dráhy zruší i poslední zakázku na vybavení vlaků „automatickým strážcem“. Je předražený, tvrdí

ČTK

České dráhy zruší i poslední zakázku na vybavení svých vlaků mobilní částí zabezpečovacího zařízení ETCS. Důvodem jsou vysoké náklady, které nechce dopravce akceptovat, uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Společnost tendr zrušila po dohodě s novým ministrem dopravy Karlem Havlíčkem (za ANO). Loni dráhy vyhlásily celkem šest soutěží na vybavení vlaků zabezpečovačem, z nich úspěšně dokončily jedinou s hodnotou až 1,4 miliardy korun, další čtyři už tehdy zrušily.

„Po konzultaci s panem ministrem jsme se rozhodli, že i tuto zakázku zrušíme. Současná situace na trhu, kdy mobilní část ETCS soutěží všichni dopravci v Evropě, je velmi nepříznivá. Kvůli převisu poptávky nabídkové ceny stouply neúměrně nahoru, což při potřebě vybavit stovky vozidel znamená mnohamiliardové náklady,“ uvedl šéf Českých drah Václav Nebeský. Další postup chce koordinovat s ministerstvem dopravy.

První velký nákup pod novým šéfem Nebeským. České dráhy získají až 182 moderních vozů

Kvůli vysoké ceně dráhy už loni zrušily čtyři další zakázky, včetně těch na vybavení pendolin, railjetů a lokomotiv řady 380. Celkem tak dopravce vyhlásil šest zakázek, z nichž podpisem smlouvy skončila pouze jediná.

Loni na jaře uzavřela společnost kontrakt se sdružením ČD - Telematika a AŽD Praha na vybavení až 131 elektrických lokomotiv. Z tohoto rámcového kontraktu závazně ČD objednaly instalaci ETCS do 102 lokomotiv řad 162, 162 WTB, 362 a 362 WTB za téměř 1,4 miliardy korun. Dráhy tehdy na zakázku získaly dotaci ve výši zhruba 40 procent z částky z dotačního programu CEF. Většina ze 102 lokomotiv bude mít zařízení nainstalováno do konce roku 2022. Celkem chtěly dráhy v jednotlivých zakázkách vybavit 453 vozidel, což by stálo několik miliard korun.

Automatický strážce železnice vyjde dopravce na miliardy

ETCS je automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku a nejvyšší dovolené rychlosti vlaku. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla.

Zrychlí vlaky na 200 kilometrů za hodinu? Správa železnic pro tuto rychlost testovala zabezpečení

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!