Zrychlí vlaky na 200 kilometrů za hodinu? Správa železnic pro tuto rychlost testovala zabezpečení

Vlaky

Vlaky Zdroj: profimedia.cz

Railjet Rakouských spolkových drah
Railjet Českých drah
Railjet Českých drah na vídeňském Hlavním nádraží
Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet, která vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi.
České dráhy jednají o odkoupení 16 luxusních rychlíkových souprav "railjet" s Rakouskými spolkovými drahami. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda to dnes řekl v pořadu "Dvacet minut Radiožurnálu." Předpokládaná cena 16 souprav je zhruba 4,5 miliardy korun.
16
Fotogalerie

Správa železnic testovala funkčnost nejmodernějšího zabezpečovacího systému na dráze ETCS ve dvousetkilometrové rychlosti na trati mezi Brnem a Břeclaví. Generální ředitel Jiří Svoboda předpokládá, že bude plně hlídat koridorové tratě nejpozději v roce 2030. Všichni dopravci už by jím měli mít vybavená vozidla v roce 2025, aby jej mohli používat tam, kde v tu chvíli bude.

Jde o systém, který dokáže nejen na dálku zastavit lokomotivu, pokud strojvedoucí udělá chybu, ale zároveň kontrolovat a snižovat rychlost, pokud to neudělá sám strojvedoucí. Systém průběžně kontroluje, že vlak jede v tom traťovém úseku, kde má být.

Zatím je v Česku tímto systémem, který se postupně zavádí i na hlavních tratích v ostatních evropských zemích, osazeno 255 kilometrů tratě mezi Kolínem, Českou Třebovou a Břeclaví. "Do roku 2030 by měly být osazené všechny koridory, ale uvidíme. V zahraničí včetně západní Evropy tento termín neustále posouvají," řekl Svoboda.

Systém ETCS je také jednou z nutných podmínek jízdy vyšší rychlostí než 200 kilometrů za hodinu. Svoboda novinářům řekl, že na desítkách kilometrů českých železnic by se rychlost měla zvýšit právě na tento limit. Dosud se v Česku smí jezdit v běžném provozu nejvýše 160 kilometrů za hodinu.

Ještě letos má být systém ETCS instalován na trať mezi Břeclaví, Přerovem, Ostravou a Petrovicemi u Karviné, již se instaluje na tratí z Prahy do Votic, v dalších letech jsou v plánu další úseky.

Nyní se předpokládá, že od roku 2025 nebude možné jet po koridoru, aniž by měla lokomotiva instalovanou mobilní část systému. "Intenzivně jednáme s dopravci, kteří to ne vždy vítají, protože to pro ně znamená velké náklady," řekl Svoboda. Očekává také ještě rozsáhlou odbornou debatu, jak skloubit požadavky na ETCS a provoz na vedlejších tratí, které začínají v koridorové stanici.

"Není ideální smířit se s tím, že k sobě dáme nejmodernější techniku a starší. Musíme technicky vyřešit, jak bude vypadat zaústění tratě nevybavené systémem ETCS do vybavené koridorové," řekl Svoboda.