Čína spustí nejrychlejší autonomní vlak světa. Staví ho i kvůli olympijským hrám

Testovací jízda na trati Peking - Čang-ťia-kchou.

Testovací jízda na trati Peking - Čang-ťia-kchou. Zdroj: Profimedia

Závratnou rychlostí až 350 kilometrů v hodině budou do konce letošního roku jezdit rychlovlaky bez strojvedoucích mezi čínskou metropolí Pekingem a 174 kilometrů vzdálenou městskou prefekturou Čang-ťia-kchou. Oznámil to Mo Č‘-sung, šéfinženýr China State Railway Group.

Čína tak dosáhne světového unikátu, žádný jiný autonomní vlak takovou rychlostí nejezdí. Dopravní stavba, na které se dodáním softwaru podílela i společnost Bentley Systems, vyjde státní kasu v přepočtu na zhruba 175 miliard korun. Pro ilustraci – hodnota majetku nejbohatšího Čecha Petra Kellnera aktuálně činí podle odhadu žebříčku E15 Premium 290 miliard.

Důvodem výstavby jsou blížící se zimní olympijské hry, jež se budou v roce 2022 konat právě v čínském hlavním městě. Rychlodráha tak propojí Peking s olympijskou vesnicí za pouhých padesát minut – současným konvenčním vlakům zabere cesta na vedlejší nepatrně delší trati asi tři hodiny.

Z bezpečnostních důvodů bude během prvních deseti let provozu autonomních rychlovlaků vždy přítomný strojvůdce v kabině. Stejný scénář má zahrnout i řadu dalších tratí, které postupně přejdou na plně autonomní provoz.

Nově zbudovaná trať čítá deset tunelů, z toho jeden o délce přes kilometr, a 64 mostů. Jedna z deseti stanic stojí také poblíž turisticky atraktivní Velké čínské zdi.

Dříve si Číňané vysloužili kritiku za budování železnice do Hongkongu, skrze kterou si mají v autonomní oblasti údajně posilovat vliv. Čína zároveň pokračuje ve výstavbě i za vlastními hranicemi. Letos v říjnu začaly první práce v Thajsku, kde Číňané zbudují síť rychlovlaků za zhruba 171 miliard korun.