Nechuť k létání přinesla rychlovlakům pod Lamanšským průlivem rekordní počet cestujících

Vlak Eurostar

Vlak Eurostar Zdroj: CTK/PA/Stefan Rousseau

Vlak Eurostar
Vlak TGV Eurostar
Vlak Eurostar
Vlak Eurostar
Eurotunelem neputují mezi Británií a kontinentem jen cestující, ale i kamiony se zbožím
10
Fotogalerie

Rychlovlaky Eurostar, které jezdí pod Lamanšským průlivem, letos v srpnu využilo více než milion lidí, což je pro tento měsíc rekordní počet. Britská média připomínají, že společnost ve své reklamní strategii vsadila na to, že řada zákazníků kvůli ochraně klimatu upřednostňuje železniční dopravu před létáním.

Tržby za tříměsíční období do konce září vzrostly o tři procenta na 254 milionů liber (7,5 miliardy korun), počet přepravených cestujících stoupl o čtyři procenta na 3,1 milionu. Přes léto podle výkonného ředitele Mika Coopera výrazně přibylo cestujících ze Severní Ameriky.

„Díky pohodlí a jednoduchosti, jaké s sebou přináší cestování vysokorychlostní železnicí, je vlak stále více považován za přitažlivou alternativu k létání,“ uvedla společnost Eurostar.

Britský list The Guardian na svých internetových stránkách píše, že k odlivu cestujících z letecké dopravy přispěly i samy aerolinky. Nizozemská společnost KLM letos v létě vyzvala své zákazníky, aby méně létali. Oznámila také, že od března příštího roku omezí počet spojů mezi Bruselem a Amsterodamem a klientům místo cesty letadlem nabídne jízdu rychlovlakem.

Na příští měsíc připadá 25. výročí od okamžiku, kdy na trať mezi Londýnem a Paříží vyjel první rychlovlak. Čas jízdy se zkrátil z tehdejších tří hodin na současné dvě hodiny a 15 minut. Za první celý rok provozu rychlovlaků Eurostar jimi cestovalo méně než tři miliony lidí, loni je využilo jedenáct milionů pasažérů. V současnosti propojují Londýn, Calais, Paříž, Lille, Lyon, Brusel, Rotterdam a Amsterodam, v létě zajíždí až do Marseilles a v zimě do Alp.

Většinový podíl v Eurostar mají francouzské státní dráhy SNCF. Tato společnost uvažuje o spojení Eurostar s konkurenční francouzsko-belgickou firmou Thalys a plánuje vznik jednotné západoevropské sítě rychlovlaků i expanzi do Německa.