Číňané zavedli rychlovlak, kterému nevadí ani čtyřicet pod nulou

Nový rychlovlak CR400AF-G

Nový rychlovlak CR400AF-G Zdroj: Chen Zhonghao/Xinhua/Getty Images

Nový rychlovlak CR400AF-G
Nejnovější japonský rychlovlak Shinkansen typu N700S se chystá na cestu na nádraží v Tokiu.
3
Fotogalerie

Pod označením CR400AF-G se skrývají nové elektrické rychlovlaky typu Fuxing, které začnou od počátku letošního roku doplňovat čínskou železniční flotilu, informovala CNN. Hlavní přednost rychlovlaků spočívá v tom, že fungují i za třeskutých mrazů kolem minus čtyřiceti stupňů Celsia.

Rychlovlak CR400AF-G jezdí na nové vysokorychlostní trati spojující čínské hlavní město Peking se severovýchodními destinacemi včetně měst Šen-jang a Charbin. Druhé z nich je mimochodem proslulé každoročním festivalem sněhu a ledu.

Stroj je součástí řady vysokorychlostních elektrických vlaků Fuxing, jejichž vývojářem a provozovatelem se staly státní železnice China Railway Beijing Group. Nové vlaky dokážou vyvinout rychlost až 350 kilometrů v hodině, a to i při okolních teplotách kolem zmíněných minus čtyřiceti.

Brzdy, jež nikdy nezamrznou

Drsným provozním podmínkám je přizpůsobena konstrukce vlaku. Vyžaduje například šrouby ze slitiny chromu a molybdenu, které vydrží extrémně nízkou teplotu, či silikonové těsnicí pásky zabraňující vniknutí sněhu. Vlak využívá také aerodynamických tvarů s nízkým odporem vzduchu, které pomáhají snižovat spotřebu energie, a lehké konstrukce z hliníkových slitin.

Konstrukční novinku skrývá brzdový systém. „Pokud s vlakem s běžnými brzdami zastavíte například v Charbinu, jednom z nejchladnějších čínských měst, může se stát, že brzdový systém zhruba do hodiny zamrzne. U nového vlaku se to nestane, občas se samostatně rozhýbe, lze ho přirovnat k člověku, který dupe nohama, když je mu zima,“ uvedl Čou Sung, ředitel China Railway Beijing Group.

Bezpečněji i v Japonsku

Extrémním podmínkám přizpůsobují vlaky také Japonci. Místo zabezpečení proti chladu se však soustřeďují na ochranu před zemětřesením. Loni tak na jejich vysokorychlostních železnicích začal jezdit vlak N700S. Dokáže dosahovat rychlosti až 360 kilometrů za hodinu, ale cestovní rychlost má omezenou na 285 kilometrů za hodinu. Do provozu byl uveden loni 1. července na lince Tokaido Shinkansen, která spojuje tokijské nádraží a nádraží Shin-Osaka v Ósace.

Vylepšený automatický řídicí a brzdový systém vlaku mu oproti předchůdcům umožňuje rychleji zastavit v případě nouze. Kromě toho je jako první vlak svého druhu na světě vybaven autonomním pohonným systémem, jehož základ tvoří lithium-iontové baterie.

Tento systém umožňuje vlaku při výpadku trakčního napájení přepnout na vlastní baterie, které zajistí samostatný pomalejší přesun na krátkou vzdálenost. Vlak tak například při zemětřesení dokáže opustit vysoce rizikovou oblast – třeba most nebo tunel, kde by jinak uvázl.