Elektrické dodávky ze Slovenska dobývají Evropu a chystají expanzi do USA

Vůz uveze 580 kilogramů nákladu a jeho dojezd činí 200 kilometrů.

Vůz uveze 580 kilogramů nákladu a jeho dojezd činí 200 kilometrů. Zdroj: Voltia

Letos v březnu firma představila zvětšený model své dodávky Nissan e-NV200 XL o objemu 10 m3.
Nissan e-NV200 XL Voltia
Dodávka od Voltie nabízí prostor i nad kabinou řidiče.
Předešlá a nová generace elektrické dodávky v provedení od Voltie.
Předešlá a nová generace elektrické dodávky v provedení od Voltie.
6
Fotogalerie

Slovenská společnost Voltia se zabývá vývojem a konstrukcí elektrických dodávek, úzce při tom spolupracuje s automobilkou Nissan. Klienty má Voltia v 17 zemích Evropy a připravuje se ke vstupu na severoamerický trh. Aktuálně také jedná o evropském partnerství s logistickou firmou DPD.

Voltii rozjeli roku 2011 v Bratislavě bývalí bankéři Juraj Úlehla a Peter Badík. Ve spolupráci s Nissanem uvedli na evropský trh elektrickou dodávku Nissan e-NV200 XL Voltia. Na podzim 2019 si od Voltie koupil 400 vozů předešlé generace francouzský Chronopost, rok nato si pak padesátku objednala britská firma Menzies Distribution. Auta od Voltie jezdí v Londýně, Paříži, Vídni či Dortmundu. Od začátku podnikání vyrobili a prodali téměř tisíc elektrických dodávek. 

Letos v březnu firma představila zvětšený model své dodávky Nissan e-NV200 XL o objemu 10 metrů krychlových. Jedná se o vylepšenou verzi existujícího modelu o objemu 8 metrů krychlových, který se minulý rok stal součástí oficiálního portfolia společnosti Nissan. Upravený model je o 28 centimetrů vyšší než předchozí verze. Vůz uveze 580 kilogramů nákladu a jeho dojezd činí 200 kilometrů. Je schopen jet maximální rychlostí až 123 kilometrů v hodině.

Dodávka má také prostor na uložení balíků nad kabinou řidiče v délce 1,35 metru. Pohání ji lithium-iontová baterie o kapacitě 40 kilowatthodin. Model se začne vyrábět nejdříve na Slovensku, později v závodech partnerů ve Velké Británii a Francii. 

Aktuálně ve Voltii pracují na evropské spolupráci se společnostmi DPD Group a LeasePlan. V květnu plánují dodat přes 200 kusů elektrických dodávek do Polska konkurentovi tamní pošty. Před létem chtějí pak dokončit chladírenské verze elektro dodávky. Na jejím vývoji spolupracují s Austrian Institute of Technology, což je největší výzkumná organizace v Rakousku. Ve druhé polovině roku chtějí expandovat do Spojených států a Kanady. 

Tržby Voltie v roce 2019 činily pět milionů eur (v přepočtu zhruba 130 milionů korun), za rok 2020 ovšem v důsledku pandemie klesly na tři miliony eur. Letos firma očekává nárůst tržeb na 10 milionů eur (zhruba 260 milionů korun), zejména díky uvedení nových modelů dodávek a následné expanzi mimo Evropu. Sázka na severoamerický trh tak může i díky vlídnému postoji Bidenovy administrativy k elektromobilům přinést své ovoce.

Na výrobě spolupracuje Voltia s partnerskými firmami Gruau, Bevan a Hollen. Vyrábí ve francouzském Laval, britském Wednesbury a slovenské Trnavě. Právě na Slovensku teď jednají o dalším rozšíření výroby. „Z důvodu rostoucího počtu zakázek plánujeme s partnerskou firmou Hollen aktuálně otevřít výrobu i v dalším závodě na Slovensku, abychom byli schopni produkovat 120 elektro dodávek měsíčně,“ říká šéf firmy Juraj Úlehla.