Exodus tradičních taxikářů. Řidiči houfně migrují od taxametrů k aplikacím

Jízda v taxi

Jízda v taxi Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Taxi Praha
Taxi na pražském letišti
Aplikace liftago, uber a bolt
5
Fotogalerie

Expanze alternativních taxi služeb do Česka významně proměnila tuzemský trh. Za posledních pět let se počet registrovaných vozů taxi bez taxametru pětinásobně zvýšil na téměř 10,5 tisíce vozů. Počet vozů taxislužby s taxametrem se však takřka nezměnil a aktuálně činí 11 670 vozů. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy.

Migraci řidičů má navíc výrazně urychlit novela silničního zákona, jenž začne platit počátkem letošního července. Nejpatrnější je trend v Praze. Vozů s taxametrem zde od roku 2016 ubylo o téměř pět set na 4148, flotila vozů bez taxametru se oproti tomu osminásobně zvětšila z 849 vozů na 7176.

Řidičů s patřičným oprávněním, které musí mít taxikáři všech dopravců, od roku 2016 přibylo o deset tisíc na současných téměř 34 tisíc - částečně i proto, že kvůli kontrolám úřadů vystoupila řada řidičů alternativních taxi z ilegality a získala oprávnění.

„Alternativní taxislužby častěji lákají i nové řidiče a zároveň výrazně snižují ceny. Předpokládám, že tradičních taxikářů bude dále ubývat, ačkoliv jim mohou pomoci platformy typu Liftago určené profesionálním řidičům,“ míní odborník společnosti EY Petr Knap.

Stejný vývoj čeká i předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovski. Klíčovou změnu má přinést novela zákona platná od července. „Většina řidičů bude jezdit přes aplikace. Odpadnou kontroly účtenek a náklady za taxametr,“ vysvětluje Tarjljovski. Mezi důvody zahrnuje i rušená stanoviště pro taxi v Praze. „Představa, že budou řidiči kroužit po městě s rozsvícenou lampou, je zcestná,“ dodává.

„Jaký je dnes poměr řidičů jezdících pro tradiční a alternativní taxi, nikdo přesně neví, odhaduji ale, že se bude dál rychle měnit ve prospěch alternativních služeb. Do dvou, tří let může 85 procent řidičů jezdit v Česku přes aplikace,“ říká regionální manažer společnosti Bolt Roman Sysel.

Od července už taxikáři nebudou muset skládat zkoušky z místopisu, dopravci naopak budou muset nově tři roky archivovat záznam o jízdě a auta budou muset označit nálepkou taxi.

Novela zavádí i odpovědnost zprostředkovatele za to, že zprostředkuje přepravu pouze řádnému řidiči s oprávněním. „Pokud povinnost nesplní, bude možné sankcionovat přímo zprostředkovatele. To doposud nebylo možné a sankcionováni byli pouze dopravci a řidiči, což nebylo z hlediska vymáhání dodržování zákona o silniční dopravě dostatečně efektivní,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

„Nelze vyloučit, že i po účinnosti novely budou existovat řidiči provozující taxislužbu bez oprávnění, vzhledem k výše zmíněné odpovědnosti zprostředkovatelů lze očekávat, že jich bude výrazně méně,“ uzavírá.