Expert na sanace Mehdorn chce vrátit Air Berlin k zisku

Šéf Air Berlin Hartmut Mehdorn

Šéf Air Berlin Hartmut Mehdorn Zdroj: profimedia.cz

Druhé největší německé aerolinky Air Berlin se propadly do mnohem hlubší ztráty, než ve které byly v roce 2010. Přidávají se tak k dlouhé řadě evropských leteckých dopravců, kterým se loni nedařilo. Šéf společnosti Hartmut Mehdorn, který dříve oddlužil Deutsche Bahn, připravil riskantní cestu k záchraně.

Ztráta Air Berlin před úroky a zdaněním se v roce 2011 zvětšila na 247 milionů eur, před rokem to přitom bylo jen 9,3 milionu eur. Obrat stoupl na 4,2 miliardy eur, vlastní kapitál firmy se ale zmenšil téměř na polovinu oproti roku 2010. „Navzdory rekordnímu obratu a počtu cestujících nemůžeme být spokojeni,“ komentoval výsledky Mehdorn.

Podle aerolinek se na prohloubení ztráty podepsaly hlavně zvláštní německá daň pro letecké dopravce a rostoucí ceny paliv. Tyto položky samy o sobě pro Air Berlin znamenaly náklady ve výši 395 milionů eur.

Kromě ztráty se bude muset Mehdorn vypořádat i s dluhy, které mu zanechal předchozí šéf Air Berlin Joachim Hunold. Ten v letech růstu odvětví mohutně investoval do rozšíření flotily a firmě tím nadělal dluhy ve výši 800 milionů eur.

Bývalý šéf Deutsche Bahn, který už v této své dřívější funkci ukázal, že si při škrtání nákladů nebere servítky, proto přichystal plán sanace. Deset procent flotily bude dočasně vyřazeno z provozu, objednávky nových letadel se odloží, nerentabilní linky zruší. Mehdorn dokonce odvolal loňský firemní vánoční večírek.

Šéfové Air Berlin Hartmut Mehdorn (vlevo) a Etihad Airways James Hogan slaví. Arabské aerolinky zvěšily svůj podíl v německém partnerovi na téměř 30 rpocentŠéfové Air Berlin Hartmut Mehdorn (vlevo) a Etihad Airways James Hogan slaví. Arabské aerolinky zvěšily svůj podíl v německém partnerovi na téměř 30 rpocent|profimedia.czHartmut Mehdorn (vlevo) sice posílil vazby Air Berlin s Etihad Airways, to ale na záchranu firmy nestačí

Pomůže i arabský partner Etihad Airways, který loni v prosinci zvětšil svůj podíl v Air Berlin na 29,2 procenta a dal německé firmě k dispozici volný kredit 196 milionů dolarů.

Spojení s Oneworld není bez komplikací

Air Berlin navíc příští týden přistoupí k letecké alianci Oneworld, čímž rázem zvětší svou nabídku na 800 destinací ve 150 zemích. Dosud mohl dopravce nabídnout jen 152 cílů ve 40 zemích. Vše ale podle analytiků oslovených agenturou Reuters zřejmě nepůjde tak hladce. Členové Oneworld totiž například vedou letitý konkurenční boj s Etihad, novým velkým akcionářem Air Berlin. Navíc síť linek Air Berlin zatím na spojení nových parterů jako British Airways, Iberia, Cathay Pacifik a American Airlines zatím příliš nenavazuje.

Podle Mehdornova plánu by se nové berlínské letiště Schönefeld mělo stát nejdůležitějším uzlem aliance Oneworld po londýnském Heathrow a madridském letišti. Ze Schönefeldu ale dosud žádné partnerské aerolinky nelétají. Také v Londýně přistávají linky Air Berlin na letišti Luton, zatímco zbytek aliance Oneworld své spoje směřuje na Heathrow. Přesun Air Berlin by přitom v tomto případě byl komplikovaný, protože největší londýnské letiště je přetížení a získat zde nové sloty pro přistání a vzlet je přinejmenším obtížní a drahé.

O českém angažmá Hartmuta Mehdorna čtěte

Lepší vyhlídky by tak nabízela spolupráce s Air France-KLM, o které se poslední dobou začalo opět spekulovat.

Mehdorn má na změnu čas do konce roku 2013. Tehdy vyprší jeho současná smlouva u Air Berlin a devětašedesátiletý manažer se nechal slyšet, že firma by měla před koncem tohož termínu zisková. Že umí sanovat ztrátové firmy a nebojí se přitom nepopulárních kroků, dokázal už u Deutsche Bahn, napsal německý list Handelsblatt.