Finanční výsledky předních aerolinií se prudce zhoršily. Analytik: Skončily jim dobré časy

Emirates, ilustrační

Emirates, ilustrační Zdroj: Profimedia

Lufthansa
British Airways
Francouzsko-nizozemský konglomerát  Air France KLM
Ryanair
Podívejte se i na fotografie z výcvikového centra aerolinky Emirates na následujících fotografiích.
47
Fotogalerie

Letečtí dopravci finančně strádají. Ačkoliv bývá první čtvrtletí pro aerolinky tradičně slabší než zbytek roku, letos jejich výsledky ještě zhoršil sílící dolar a zdražující ropa.

Propad v hospodaření postihl největší hráče na trhu, například Emirates, Air France – KLM, Ryanair či Lufthansu. Jednou z mála výjimek je vlastník British Airways. Skupina IAG v pátek oznámila dosažení provozního zisku 3,5 miliardy korun za první čtvrtletí.

Výrazný propad postihl aerolinku Spojených arabských emirátů Emirates. Ve finančním roce 2018/19, jenž skončil na konci března, vykázala nejnižší zisk za deset let. Klesl meziročně o 69 procent na téměř 5,4 miliardy korun. Celá skupina Emirates, do které patří také letištní služby a další aktivity, snížila zisk téměř o polovinu na více než čtrnáct miliard korun.

„Na zisky měly negativní dopad vyšší ceny ropy a silnější dolar, přičemž konkurence na našich stěžejních trzích zesílila," uvedl šéf společnosti Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

Řada dalších větších firem skončila ve ztrátě, ropa zdražuje od začátku roku a podepsala se na hospodaření takřka celého trhu leteckých dopravců. Zatímco v loňském prvním čtvrtletí vykázala skupina Air France – KLM ztrátu přesahující tři miliardy korun, letos ztrácí už téměř osm miliard korun. Dopravci nepomohl ani mírný příbytek cestujících.

Nedaří se ani německému národnímu dopravci Lufthanse nebo největší nízkonákladové aerolince, irskému Ryanairu. Skupina Lufthansa navýšila ztrátu z loňských 1,3 miliardy korun na více než 8,5 miliardy korun. Ryanair naposledy zveřejnil výsledky za říjen až prosinec. V tomto období skončil ve ztrátě přesahující půl miliardy korun, o rok dříve přitom vytvořil zisk skoro tři miliardy korun.

„Dobré časy končí. Aerolinkám rostou ceny paliva i ostatní náklady. Spousta se jich pustila do expanze pod dojmem dobrých časů. Krachy menších aerolinek budou pokračovat i letos,“ řekl Petr Kováč, odborník na letecký průmysl z poradenské společnosti C-CorpFin. „Ani rekordní množství cestujících na letištích a fungující ekonomika aerolinkám nemusí stačit,“ zdůraznil.

Jen loni zkrachovalo přes dvacet většinou nízkonákladových aerolinek a další následovaly letos, skončila například německá Germania.