Hádky kvůli dálnici D3 znovu ožívají. Stavební společnosti žádají doplatek

Stavba dálnice D3 u Velesí nad Lužnicí

Stavba dálnice D3 u Velesí nad Lužnicí Zdroj: ŘSD

Stavba dálnice D3 u Velesí nad Lužnicí
Stavba dálnice D3 u Velesí nad Lužnicí
Stavba dálnice D3 u Velesí nad Lužnicí
Budování dálnice D3 na severním okraji Českých Budějovic.
Mezi Borkem a Ševětínem severně od Českých Budějovic začala 15. března 2017 stavba úseku D3.
11
Fotogalerie

Stavební firmy žalují stát o 1,26 miliardy korun. Účastníci sporu nedospěli k dohodě ani po dlouhých měsících.

Po roce a půl ožil jeden z největších sporů státu a stavebních firem. Od srpna znovu běží žaloba společností, které stavěly dálnici D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, na Ředitelství silnic a dálnic. Konsorcium společností Strabag, Metrostav, Eurovia a Inžinierske stavby Košice žádá po státním investorovi doplatek 1,26 miliardy korun, což má být úhrada nákladů a škod vzniklých zpožděním stavby.

Spor začal už v létě 2014, ale začátkem následujícího roku firmy žalobu pozastavily s tím, že dají šanci vzájemné dohodě. Názory na spravedlivé řešení se však u obou stran liší natolik, že žaloba byla na počátku srpna obnovena a spor bude řešit soud. Deníku E15 to potvrdili šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa i mluvčí Strabagu Edita Novotná. Strabag je vedoucí firmou sdružení.

„Zvažujeme, jestli nepodáme protižalobu,“ sdělil deníku E15 Kroupa. Podle něj se představy obou stran o dohodě výrazně lišily. Největší rozpor panuje nad zhruba osmi sty miliony korun, které zhotovitel uplatňuje jako takzvanou správní režii. Jsou to náklady, které nevznikly přímo na stavbě, firmy ale například musely blokovat své lidi a stroje v jižních Čechách, i když práce stály.

Ředitelství silnic a dálnic tuto částku neuznává. Z celkově požadované sumy by zřejmě bylo ochotno zaplatit zhruba 350 milionů, nyní si ale stále nechává zpracovat znalecké posudky. Vedení Strabagu spor komentovat nechce. Pětadvacet kilometrů dlouhý úsek z Tábora do Veselí nad Lužnicí byl otevřen v roce 2013 a stát vyšel zhruba na čtrnáct miliard korun.

Ještě v loňském roce za něj Ředitelství silnic a dálnic stavebním firmám poslalo dalších zhruba 700 milionů jako doplatek za práce provedené před otevřením komunikace. Ta přitom podle ředitelství vykazovala řadu nedodělků s tím, že dodnes nejsou všechny stavební prvky zkolaudovány.

Více než roční zpoždění celé stavby, které je v současnosti v pozadí soudního sporu, způsobily změny územního rozhodnutí a následné odklady stavebního povolení. A to v době, kdy už stavební firmy zakázku získaly.