Harvard varuje: Piloti jsou v těžké depresi, 75 jich přiznalo sebevražedné myšlenky

Letadlo italské pošty Poste Italiane

Letadlo italské pošty Poste Italiane Zdroj: CC BY-SA 2.0: Laurent ERRERA; Wikimedia Commons

142 letounů A380neo si objednaly aerolinky Emirates. Jinak má ale Airbus velké potíže sehnat pro svá obří letadla kupce.
Airbus je posledních čtyřicet let jedním ze vzácných příkladů evropské spolupráce.
Firma Boeing byla založena v Seattlu před sto lety.
Boeing se stal jedním ze symbolů vítězství spojenců ve druhé světové válce.
Letoun P-3 Orion
14 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Stovky pilotů komerčních linek jsou v klinické depresi, 75 jich přiznalo, že v uplynulých dvou týdnech mělo sebevražedné myšlenky. Piloti se navíc bojí navštívit lékaře kvůli hrobě odebrání pilotní licence. Vyplývá to z výzkumu harvardské Fakulty pro postgraduální studium veřejného zdraví.

Anonymního výzkumu, který byl zveřejněn on-line, se zúčastnilo téměř tři a půl tisíce pilotů, téměř dva tisíce z nich zodpovědělo otázky v oblasti duševního zdraví. Výzkum se uskutečnil mezi dubnem a prosincem. Zveřejnění varovných výsledků a analýz výzkumu, který vedl Joseph Allen z Harvardu, přichází jen rok a půl poté, co deprimovaný kopilot německých Germanwings záměrně usmrtil 150 lidí řízeným náletem do francouzských Alp.

Z výsledků vyplynulo, že ze skupiny pilotů, kteří v týdnu před dnem výzkumu seděli v kokpitu a měli zodpovědnost za celý letoun, jich 193 trpí depresí. U dalších 233 pilotů je deprese velmi pravděpodobná. Nejvíce varovný je však počet 75 pilotů, kteří měli v posledních dvou týdnech před výzkumem sebevražedné myšlenky. Tato skupina tvořila 4,1 procenta všech respondentů.

„Vždycky jsme znepokojeni, když nám naši pacienti sdělí, že přemýšlí o sebevraždě. Naštěstí se k tomu většina z nich neuchýlí,“ uvedl pro CNN profesor Andrew F. Leuchter, který se problematikou zabývá.

Po zveřejnění výsledků výzkumu nabádá Asociace pilotů aerolinek k opatrnosti při jejich interpretování. „Je podstatné nezapomenout, že letecká doprava je nejbezpečnější způsob dopravy na světě,“ poznamenala Asociace s tím, že v USA piloti provádí 27 tisíc úspěšných vzletů a přistání denně.

Navzdory efektivní léčbě ji podstoupí méně než polovina lidí trpících depresí, uvádí Světová zdravotnická organizace. Jedna z největších bariér, která lidem brání léčbu podstoupit, je sociální stigma. Piloti si navíc v dlouhotrvající a kontinuální práci nesou břemeno navíc, plánovat si léčbu je pro ně velmi náročné, uvedli autoři harvardského výzkumu.