Jak řešit dopravu v Praze? Dolínkův zákaz vjezdu kamionů nepomůže, shodli se politici

Pražský okruh

Pražský okruh Zdroj: profimedia

Letiště Václava Havla Praha.
Letiště Václava Havla Praha.
Letiště Václava Havla Praha.
5
Fotogalerie

Dostavba pražského okruhu, vznik železničního spojení mezi centrem města a Letištěm Václava Havla nebo dopady rozvoje alternativních taxi služeb. To jsou hlavní témata předvolební debaty kandidátů do komunálních voleb, kterou pořádá Hospodářská komora.

“Rozvoj dopravy v Praze v posledních letech neprobíhal úspěšně. Povedlo se jen dokončení tunelu Blanka nebo prodloužení metra A. Obrovskými problémy jsou ale ucpání města automobily, nedostatek parkovacích míst, zoufalá kapacita železniční sítě nebo stagnace tramvajové sítě či rozpad mostů,” začal debatu Emanuel Šíp, předseda dopravní sekce Hospodářské komory.

Prvním diskutovaným tématem bylo dokončení Pražského okruhu. Většina politiků se shodla na nutnosti dokončit vnitřní i vnější okruhy ve stávajících návrzích. Pouze pražský lídr Zelených Ondřej Mirovský řekl, že chce znát ještě podobu alternativních řešení.

“Vymýšlet novou variantu dokončení, to se dotýkám kolegy Mirovského, je nesmysl, žádnou jinou variantu dneska už nikdo nevymyslí. Prahu velice poškozují obce, které jsou striktně proti dokončení okruhu,” prohlásil Roman Mejstřík, radní za hnutí ANO.

Viktor Mahrik z Pirátské strany naznačil, že by v budoucnu mělo hlavní město objímat více okruhů, aby se vyřešil problém tranzitní dopravy. Zdeněk Zajíček za ODS uvedl, že problém města není v penězích, kterých má Praha na účtu údajně dostatek, problém je prý neschopnost najít politickou shodu.

Dotaz z publika poté položil Martin Felix za dopravce ČESMAD Bohemia - budete pokračovat v záměru Petra Dolínka, radního pro dopravu, zakázat vjezd kamionům na Jižní spojku?

“Nedokážu si představit, že bychom absolutním zákazem takto zásadně přitížili Středočeskému kraji. Omezení je potřebné pouze ve výjimečných situacích,” odpověděl Zajíček z ODS, s jehož názorem souhlasila většina zúčastněných.

Dalším výrazným tématem diskuse bylo parkování v hlavním městě. V loňském roce se v Praze nacházelo 19 parkovišť P+R o celkové kapacitě 3433 míst, uvádí ročenka TSK. Jako jedno z možných řešení bylo nastíněno zavedení mýtného na vjezd do města.

Jednoznačný souhlas s myšlenkou vyjádřil kandidát SPD na primátora Hynek Beran. Cena mýtného by se prý měla lišit dle času, kdy by automobil do centra vjel. Podobně se vyjádřil i Mahrik za Piráty - naznačil možnou výstavbu mýtných bran, přičemž vybírané poplatky by se časem zvyšovaly.

Mejstřík z ANO naopak varoval, že by se problém s hustou dopravou pouze přelil do okrajových částí. Na řešení špatného parkování v metropoli by se podle něj měl více podílet Středočeský kraj, který na rozdíl od Prahy prý vlastní dostatek volných pozemků u metropole, kde by se mohly postavit nová velká parkoviště.

Jako další téma debatovali politici železnici v Praze a vlakové napojení na letiště. “Úroveň stávajícího napojení na letiště dělá z evropské metropole Prahy balkánské letovisko,” kritizoval Beran. Zatímco zřízení přímého letištního spojení z centra na letiště preferují všichni zúčastnění, napojení pražského metra na letiště si podporu většiny nezískalo. Problém je například prý míchání cestujících z letiště a "běžných Pražanů".