Kamenivo na stavbu trasy metra D dopraví lodě po Vltavě. Náklaďáků výrazně ubyde

Těžba štěrkopísků v Nunčičkách

Těžba štěrkopísků v Nunčičkách Zdroj: archiv E15

Těžba štěrkopísků v Nunčičkách
Těžba štěrkopísků v Nunčičkách
Těžba štěrkopísků v Nunčičkách
Těžba štěrkopísků v Nunčičkách
Těžba štěrkopísků v Nunčičkách
8
Fotogalerie

Desítky tisíc tun stavebního materiálu na výrobu betonu, které budou potřeba na nedávno zahájenou stavbu trasy metra D, se do Prahy dopraví loděmi z přístavu s překladištěm u pískovny Nučničky na Litoměřicku. 

Vzdálenost z Nučniček do Prahy je po Labi a Vltavě 85 kilometrů. Při srovnatelné délce přepravy po silnici vychází lodní doprava levněji na přepravenou tunu kameniva zhruba o dvacet procent. „Pokud by se ale vzala v úvahu reálná silniční trasa, zhruba 62 kilometrů, vycházejí zhruba totožné náklady. Smysl tak tkví především v ekologii,“ uvádějí firmy Subterra, Hochtief a Strabag, které jsou zastoupené v konsorciu zhotovitelů první etapy nové trasy metra.

Při říční přepravě kameniva se spálí podstatně méně paliva, než kolik by projely kamiony. Vyšší jsou ale náklady na pronájem lodí.

OBRAZEM: Stavba metra D byla zahájena. Jak bude nová linka vypadat? >>>

Lodě z Nučniček plují nejprve po Labi na Vltavu a po ní míří k betonárnám v širším centru hlavního města. Každá z nich uveze téměř tisíc tun kameniva, které by jinak bylo třeba přepravit pomocí až čtyřiceti nákladních vozidel. Pískovna zásobuje klíčové říční betonárny v Praze, které jako jediné dokážou efektivně zásobovat stavby v centru města, tedy i tunely metra D.

Prahu čekají v příštích letech velké změny

Video placeholde
• Videohub

„Dopravní spojení mezi pískovnami a betonárnami je základní ekologický problém, s nímž se musíme vypořádat. V Paříži, Bruselu či ve Vídni a dalších moderních velkoměstech se kamenivo zaváží do betonáren po vodě zcela běžně. Lodní doprava je sice o něco pomalejší, na druhou stranu významně ulevuje přetíženým silnicím i železnicím a jde o ideální řešení z pohledu ochrany životního prostředí a dopadů na zastavěná území. Proto uvažujeme o podobné investici jako v Nučničkách všude tam, kde je to technicky možné,“ říká František Jampílek ze společnosti České štěrkopísky, která provozuje pískovnu Nučničky.

Využívání lodní dopravy z pískovny Nučničky do Prahy zároveň  snižuje uhlíkovou stopu. Ředitelství vodních cest propočetlo, že spotřeba nafty v tomto případě oproti silniční dopravě je přibližně poloviční. Na každou přepravenou tunu štěrkopísku tak vychází úspora CO2 ve výši 3,4 kilogramu. „Celkově se za poslední tři roky podařilo ušetřit téměř dva tisíce tun emisí. Vítáme zájem podnikatelů o využívání zásobování měst pomocí vodní dopravy. Aby se lodě v rámci citylogistiky uplatnily ještě více, zvyšujeme parametry Vltavské vodní cesty prohloubením plavební dráhy o 40 centimetrů,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. Díky tomu podle něj každá loď uspoří dalších 12 těžkých nákladních vozidel.

„Stále je potenciál ještě vyššího uplatnění vodní dopravy a ušetření silnic než doposud, protože tímto způsobem mohou být dodávány štěrkopísky i do dalších betonáren, nebo naopak šetrně odvážen odpad z osídlení,“ dodal Fojtů s tím, že se již  připravují i další projekty rozvoje veřejných překladišť citylogistiky nebo vytvoření podmínek pro nízkoemisní a bezemisní lodě budoucnosti.

Za tři roky od začátku provozu odbavil přístav v Nunčičkách bezmála půl milionu tun štěrkopísku k expedici do pražských betonáren. Díky tomuto řešení se podařilo uspořit zhruba 18 tisíc nákladních automobilů v okolí pískovny, na dálnici D8 i v ulicích Prahy. Při započtení cesty tam a zpět jde o úsporu asi 2,2 milionu kilometrů na silnicích.

Pískovna Nučničky se kvůli docházejícím zásobám připravuje na ukončení těžby v příštím roce. Přístav s překladištěm je možné napojit na vedlejší ložisko Počaply, v němž se v současnosti připravuje těžba.

Původní překladiště v bezprostřední blízkosti pískovny fungovalo od jara roku 2019 do října roku 2020. Nové překladiště, které vybudovala těžební společnost České štěrkopísky na konci roku 2020, je v provozu od začátku roku 2021. Celkově se odtud podařilo vypravit po vodě na Prahu přes 480 tisíc tun štěrkopísku. Když k tomu připočteme ještě 130 tisíc tun expedovaných v roce 2018 z přístavu přímo v obci Nučničky, celkové číslo vzroste na 614 tisíc tun a počet nevyužitých nákladních automobilů na 23 tisíc.