Letečtí dopravci dále šetří, v kokpitu by mohl do pěti let zůstat jen jeden pilot | E15.cz

Letečtí dopravci dále šetří, v kokpitu by mohl do pěti let zůstat jen jeden pilot

Letečtí dopravci dále šetří, v kokpitu by mohl do pěti let zůstat jen jeden pilot
Piloti
• 
ZDROJ: Profimedia

Michal Tomeš

Rostoucí mzdové náklady, klesající marže aerolinek a technologický vývoj. To jsou hlavní faktory, které dle banky UBS ovlivní práci pilotů. Během následujících pěti let by totiž na dálkových trasách mohl v kokpitu sedět pilot pouze jeden.

V současnosti je běžnou praxí, že jsou posádky na dálkových letech trojčlenné a piloti se navzájem střídají. Zatímco dva po startu zůsátávají v kokpitu letadla, jeden může odpočívat. Dle UBS se ale praxe může snadno změnit tím, že třetí pilot na dlouhých letech vůbec nebude. Zatímco se tak jeden z pilotů odebere k odpočinku, druhý v kokpitu zůstane.

Právě let v hladině je nejméně náročnou fází letu. Úkolem pilotů je především sledovat systémy, komunikovat s řídícími letového provozu a provádět průběžné ověřovací propočty stavu paliva.

Analýza předpokládá, že by tímto opatřením letecký průmysl ušetřil minimálně 15 miliard dolarů (331 miliard korun) především na mzdách a nákladech na výcvik pilotů. „Nákladní i osobní letadla s jediným pilotem mohou létat dříve, než si myslíte,“ uvádí pro CNBC spoluautorka studie Celine Fornarová, která očekává, že se do praxe návrh může dostat kolem let 2022 a 2023.

Boeing hodlá zaplnit díru na trhu, kterou sám vytvořil

Právě u přepravy nákladu má přitom myšlenka větší potenciál. Souvisí to také s možnými obavami pasažérů – čtyřiapadesát procent lidí by totiž bylo neochotných letět ve stroji jen s jedním pilotem, uvádí související průzkum.

Výrobci letadel, kteří nastupující trend potvrzují, tak předpokládají, že nástup nového způsobu provozu bude muset být postupný. Tedy že v první fázi budou takzvaně „single“ létat piloti nákladních letadel, nástup na osobní linky by mohl přijít v horizontu dalších šesti let. To již dříve potvrdili například zástupci vývojového oddělení společnosti Boeing, kteří na automatizaci procesů pracují společně s automobilkou General Motors. Podle nich je otázka definitivního odstranění druhého pilota z provozu záležitostí dekád.

Boeing a Airbus překonaly loňský rok. Získaly objednávky za 160 miliard dolarů

„Zájem je globální. Myslím si, že někteří nákladní dopravci bedlivě sledují konkurenci, protože nasazení jen jednoho pilota znamená značné finanční úspory,“ řekl pro Reuters Jeffrey Lam z technologické firmy ST Aerospace.

Jednu z hlavních překážek ale představují hlavně úřady, které by ke změnám v pravidlech létání musely dát souhlas. Přihlížet přitom budou k lidskému faktoru, a to nehledě na to, zda bude pilot sám v kokpitu po celou dobu letu, nebo jen v jeho nekritických fázích. Problémem přitom nemusí být pouze únava nebo nevolnost pilota, ale také jeho neočekávané chování, jak se ukázalo v případě sebevražedné havárie letounu Germanwings před třemi lety.

Regulátoři budou muset rovněž počkat na technická řešení, se kterými přijdou samotní výrobci letadel. Americká NASA loni v září provedla sérii testů, v rámci kterých ovládal Boeing 737 (jedno z nejrozšířenějších dopravních letadel na světě) jediný pilot. Množství námahy na pilota studie označila za „nepřijatelné“ už v běžných podmínkách, nemluvě o nouzových situacích.

Létání bez letecké licence. Americký startup představil „vozidlo“ BlackFly

Změnou by musel s nejvyšší pravděpodobností projít také výcvik pilotů. Před pěti lety vydal letecký úřad FAA zprávu, podle které jsou piloti nadmíru závislí na automatizaci letadla, že jim mnohdy chybí potřebné znalosti a zkušenosti k řešení vzniklých situací. V průměru totiž piloti dopravních letadel řídí bez zásahu autopilota pouze sedm minut v průběhu celého letu. Vždy se jedná o fázi vzletu a zpravidla i přistání, kdy se autopilot vypíná několik desítek až stovek metrů nad zemí.

Piloti si rovněž pravidelně střídají své úkoly, nehledě na to, zda se jedná o kapitána nebo prvního důstojníka. Zatímco jeden je takzvaný „pilot letící“, druhý zastává funkci „pilota monitorujícího“, který například obstarává radiovou komunikaci. Na dalším letu si své funkce vystřídají.

Ještě v 80. letech přitom bylo běžné, že se v kokpitu nacházela tříčlenná posádka. Tu kromě pilotů tvořil také navigátor.

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud