Boeing hodlá zaplnit díru na trhu, kterou sám vytvořil

Render Boeingu 797

Render Boeingu 797 Zdroj: Profimedia

Airbus A321neo
Boeing 757 aerolinek Thomson Airways (ilustrační foto)
Boeing 737-800
Největší letouny Airbusu (odpředu dozadu A330, A350, A380)
5
Fotogalerie

Když Boeing ukončil v roce 2004 výrobu modelu 757, jednalo se s ohledem na krizi v letecké dopravě o logický krok. O čtrnáct let později však čím dál víc vychází najevo, že stroje obdobné velikosti představují jednu z nejžádanějších kategorií. Díru částečně zaplnil Airbus A321, daný tržní segment chce ale opětovně ovládnout právě Boeing se strojem označovaným jako 797. Firma již registruje zájem od 60 různých dopravců, jak v rámci leteckého veletrhu ve Farnborough uvedl její šéf Kevin McAllister.

Zatímco první dekáda současného tisíciletí se po představení Airbusu A380 nesla v navyšování kapacity letadel, druhé desetiletí charakterizovala uvedením Boeingu 787 a Airbusu A350 snaha o co největší efektivitu a dolet. Rostoucí obliba a dostupnost letecké dopravy však čím dál více po dopravcích požaduje větší přepravní kapacity na střední vzdálenosti. Cílem Boeingu 797 je nabídnout stroj s kapacitou 225 až 275 sedadel a doletem kolem osmi tisíc kilometrů.

Americký dopravce Delta Airlines plánuje, že by letounem nahradil stárnoucí Boeingy 757 a 767. Novinka má ve srovnání se širokotrupými stroji dosáhnout čtyřicetiprocentní úspory paliva. Na trh se má dostat mezi lety 2025 až 2030 a cílit chce hlavně na americké dopravce, jejichž flotily budou muset v dané době projít širší obměnou.

Celkem Boeing registruje zájem od 60 různých dopravců, i přesto musí dále zvažovat, zda jejich poptávka převáží celkové investice, jež přesáhnou deset miliard dolarů. Dle Seattle Times je v současnosti vývoj ve fázi testů, na základě kterých dojde k finálnímu návrhu podoby letadla. To by mělo nést prvky ostatních strojů z flotily Boeingu.

Prototyp může vzlétnout v horizontu pěti let. Otázkou také zůstává, s jakým dodavatelem pohonných jednotek si Boeing nakonec plácne. Například výrobce General Electric o spolupráci na projektu 797 stále není přesvědčen, neboť bude muset přistoupit k vývoji úplně nového motoru. Ten má mít tah přes 200 kilonewtonů, Airbus A321 dosahuje 147. 797 (šedivý) mezi větším 787 a menším 737797 (šedivý) mezi větším 787 a menším 737|Boeing

Na aktuálním leteckém veletrhu ve Farnborough se ovšem koncept ještě neukázal. Dle analytiků může být důvodem nejistota, které provází kvůli obchodní válce světové trhy. „Přitom před pár měsíci ještě pravděpodobnost existovala,“ uvedl pro CNBC John Schmidt ze společnosti Accenture.

I přes ekonomické výhody, které Boeing proklamuje, se však na vyvíjený letoun stihla snést kritika. Ta mířila například z úst šéfa nízkonákladového dopravce Ryanair Michaela O'Learyho. Podle něj hovoří náklady na jednoho pasažéra ve prospěch nejnovější verze menšího Boeingu 737 MAX. Boeing však doufá, že zaboduje především nižší cenou údržby.

Pořizovací cena pak hovoří pro Airbus A321, který létá již čtvrt století, nicméně v poslední verzi neo dokázal evropský výrobce snížit náklady na provoz díky novým motorům. Kapacitně Airbus dokáže pojmout až 240 cestujících, dolet dosahuje 7400 kilometrů. Právě airbusy řady A320 byly dlouhá léta hlavním konkurentem Boeingů 737, poslední generace ale mezi oběma stroji částečně rozevřela nůžky. Airbusu se v největší variantě podařilo kapacitou i doletem 737 porazit.

To vychází také z konstrukčního stáří Boeingu 737, který se vyrábí přes padesát let. Oproti Airbusu má užší trup a nižší podvozek. Ten neumožňuje nasazení větších motorů s vyšším obtokovým poměrem, který by dosáhl vyšší efektivity. Právě to může být jeden z impulzů, proč se Boeing do nové kategorie chce vrátit.

To ale neznamená, že Boeing skutečně trh ovládne. Již v minulosti výrobce zrušil pokročilé projekty, v roce 2002 například odložil vývoj nadzvukového letadla. Na rostoucí poptávku může zareagovat také Airbus, jehož řada A320 je sice konstrukčně relativně mladá, nicméně by mohlo dojít k dalšímu prodloužení trupu, případně vývoji nového stroje.

Úzkotrupé letouny se středním doletem si v současnosti kladou ambici přesunout se na trasy, kterým dříve vládly ty největší stroje. Typicky se jedná o cesty přes Atlantický oceán, případně cesty z velkých letišť na Blízkém východě. Úzkotrupá letadla pro delší trasy mohou být vhodným krokem hlavně pro menší přepravce, kteří díky menší kapacitě ve srovnání s širokotrupými letadly nebudou podstupovat takové riziko, že letadlo poletí neobsazené.