Letenky jsou absurdně levné, musejí zdražit, říká šéf Ryanairu O’Leary

Michael O'Leary, šéf Ryanairu.

Michael O'Leary, šéf Ryanairu. Zdroj: Profimedia

Letadlo společnosti Ryanair na pražském letišti
Michael O'Leary, šéf Ryanairu.
Michael O'Leary, šéf Ryanairu.
Michael O'Leary, šéf Ryanairu.
5
Fotogalerie

Éra ultralevného létání končí. Letenky sice budou cenově i dál dostupné, ty nejlacinější však podraží i o polovinu, varoval šéf Ryanairu Michael O’Leary. Byť si největší evropská aerolinka zajistila cenu paliva pro letošní rok ještě před ruskou invazí na Ukrajinu a následným strmým zdražením ropy, dlouhodobému dopadu zdražení se stejně jako konkurence nevyhne. Létání prodražují také zvyšující se náklady na navigační služby, ekologické poplatky či na vyšší mzdy, uvedl průkopník nízkonákladového létání pro Financial Times.

O'Leary varoval, že ceny letenek porostou v příštích čtyřech až pěti letech, jelikož se letectví stalo „příliš levným“ na to, aby vytvářelo zisky v době, kdy letecký průmysl čelí zdražování. Financial Times dodaly, že O’Leary je jedním z prvních šéfů aerolinek, který varoval před strukturálním zdražováním v dlouhodobém horizontu. 

„Nevěřím, že je letecká doprava udržitelná ve střednědobém horizontu při průměrné ceně letenky ve výši čtyřicet eur (tisíc korun). To je příliš málo,“ řekl O’Leary. Létání podle něj zůstane cenově dostupné, byť se průměrná cena letenek zvedne až o polovinu k šedesáti eurům.

Expert řekl, kdy cestovky zdraží zájezdy. A jak změní euro ceny v Chorvatsku?

Video placeholde
• Markéta Volfová, Lukáš Červený

Vývoj cen ilustrují data serveru Kayak.com na příkladu letenek mezi Londýnem a letními dovolenkovými destinacemi v Portugalsku, Španělsku či v Řecku. Přestože za místo v letadle musí cestující platit více než v minulém či předminulém roce, v kontextu uplynulé dekády jsou ceny stále výrazně nižší.

Zatímco před deseti lety si dopravci obvykle účtovali kolem 75 liber za cestu mezi Londýnem a Barcelonou, nyní je to jen asi čtyřicet liber. Letenku na trase Londýn–Dublin lze dnes pořídit za více než deset liber, před deseti lety to byl pětinásobek.

„Pokaždé když přilétám na Stansted, mi přijde absurdní, že je lístek na vlak z letiště do centra Londýna dražší než samotná letenka,“ připomněl známý paradox šéf Ryanairu.

Aktuálně však ceny znovu rostou. V případě Ryanairu navíc zdaleka ne tak rychle, jak firma hrozila. Irský dopravce si totiž zajistil palivo pro zbytek tohoto roku před ruskou invazí na Ukrajinu. Vyhnul se tak strmému zvýšení cen ropy, které následovalo. Nakoupil za cenu 65 dolarů za barel. Do budoucna se ale vyšším cenám nevyhne. O’Leary očekává, že ceny ropy zůstanou „strukturálně vyšší“ po dobu příštích čtyř až pěti let, dokud se Evropa nezbaví závislosti na ruské ropě a plynu.

Šéf Ryanairu nicméně připomněl i důsledky „katastrofálního brexitu“, který mimo jiné ztěžuje nabírání zaměstnanců z evropských trhů práce v době, kdy letectví čelí nedostatku pracovníků.

O’Leary budoval Ryanair od devadesátých let, kdy začal coby malý regionální dopravce. Do pozice největší evropské aerolinky dovedl společnost prostřednictvím strategie osekání nákladů na úplné minimum. Mnoha Evropanům tak zpřístupnil dříve cenově nedostupnou leteckou dopravu. I na Ryanair však nyní doléhá a dolehne vlna inflace, stejně jako na konkurenční EasyJet či WizzAir.