Palivem budoucnosti jsou i použité kuchyňské oleje. Letenky každopádně zdraží

Největší dopravní letadlo světa Airbus A380

Největší dopravní letadlo světa Airbus A380 Zdroj: Profimedia

Nejsilnějším tématem světového kongresu letových dispečerů, který se konal minulý týden v Madridu, bylo „zelenání“ letecké dopravy. Ta má být do roku 2050 bezemisní, k čemuž ji má dovést především využívání takzvaného udržitelného paliva. Jeho cena je však proti běžným nynějším palivům více než dvojnásobná. I proto letenky značně podraží, shodli se Eamonn Brennan, šéf organizace pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol, a Henrik Hololei, generální ředitel Evropské komise pro dopravu a mobilitu.

Už v započaté hlavní letní sezoně si cestující připlácejí asi o dvacet procent za letenky více, uvedl Brennan na tiskové konferenci konané v rámci kongresu letových dispečerů. „A ještě mnohem vyšší budou ceny během příštího léta. Pravděpodobně o dalších deset až dvacet procent nad rámec stávajícího zvýšení,“ dodal Brennan.

Připomněl, že svou roli sehrává i fakt, že během minulých dvou let, kdy se lidé báli cestovat z obav o nakažení covidem, letecké společnosti snižovaly ceny letenek na minimum, aby podnítily zájem alespoň některých odvážnějších cestujících vrátit se zpět na paluby letadel. Nyní, když je situace opačná a dopravci, letiště i letoví dispečeři naopak často nezvládají odbavovat davy dovolenkářů, se aerolinky snaží „zahojit“ po masivních ztrátách z předešlých dvou let. A zdražují.

Zatímco tento cenový výkyv je spíše výjimečného a jednorázového charakteru, dlouhodobý a klíčový vliv na ceny letenek budou mít ceny „udržitelných paliv“, jejichž základem jsou mimochodem použité kuchyňské oleje.

Zatímco loni dopravci spotřebovali sto milionů litrů udržitelného paliva, jen nepatrný zlomek veškeré spotřeby, v budoucnu mají na udržitelné palivo připadat dvě třetiny celkové spotřeby. Stanici CNBC to již dříve řekl generální ředitel Mezinárodního sdružení letecké dopravy (IATA) Willie Walsh. Zmínil také, že si letecké společnotsti objednaly 14 miliard litrů udržitelného paliva, a to i přesto že je zhruba 2,5krát dražší než to běžné.

„Trh producentů udržitelných paliv teprve vzniká,“ obhajoval Hololei násobně vyšší cenu proti konvenčnímu palivu. „Zastoupení udržitelných paliv v celkovém mixu je jen na úrovni desetiny procenta. S rostoucím objemem jejich výroby musí klesnout i cena,“ je přesvědčený Hololei.

Dodal, že cena udržitelných paliv se na rozdíl od těch běžných neodvíjí od ceny ropy, která v posledních měsících vystřelila vzhůru především v důsledku válkdy na Ukrajině. „Současná cena ropy prodražuje kerosin (letecké palivo – pozn. red.) natolik, že se už udržitelná paliva nejeví jako tak výrazně nákladná,“ glosoval Hololei.

Odhady IATA hovoří o tom, že do roku 2025 má produkce udržitelného paliva vzrůst k 7,9 miliardy litrů, tedy ke dvěma procentům celkové spotřeby. Do roku 2050 – odkdy má být letectví bezemisní – by pak měla produkce vzrůst na 449 miliard litrů, tedy dvě třetiny spotřeby.

Faktorů prodražujících létání je ale více, uvádí expert na leteckou dopravu společnosti EY Petr Kováč. „Ceny letenek se budou zvyšovat. Nelze nevnímat růst ceny běžného leteckého paliva, z těch alternativních budou mít šanci především levnější paliva. Porostou ale i náklady na nedostatkový personál. Ten se jednoznačně propíše do ceny letenek,“ říká Kováč. „Tlak na snižování emisí nepřestává, ale ekonomická situace nahrává spíše úsporám a omezení investic,“ připomíná.

Letecký průmysl vyvíjí řadu alternativních pohonů, mezi něž patří i ty s vodíkovou či elektrickou technologií. Taková letadla mají být určena na kratší lety.