Letenky musejí být dražší než lístky do kina, zdůvodňují dopravci růst cen

Létání podraží kvůli vyšším cenám ropy.

Létání podraží kvůli vyšším cenám ropy. Zdroj: Profimedia

Létání podraží kvůli vyšším cenám ropy.
2
Fotogalerie

Sotva se letecké společnosti vzpamatovaly ze strmého propadu počtu cestujících, čelí nové výzvě. V důsledku války na Ukrajině zdražila ropa a s ní i paliva. Ceny letenek tak půjdou nevyhnutelně nahoru, varoval šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Willie Walsh. Také tuzemské cestovní kanceláře přiznávají, že promítnou dražší dopravu do cen zájezdů, a to především v příštím roce.

„Létání vyjde spotřebitele dráž, to je bez debat. Vysoké ceny ropy se promítnou do cen letenek, je to nevyhnutelné,“ řekl exšéf British Airways Willie Walsh stanici BBC. Obdobně nedávno varovali šéf největší evropské aerolinky Ryanair Michael O’Leary a generální ředitel Evropské komise pro dopravu Henrik Hololei.

Zdražení o deset procent již avizoval nízkonákladový dopravce Eurowings. Dosavadní zvýšení cen meziročně o deset procent bylo podle něho nedostatečné, neboť čelí nárůstu nákladů o sto milionů eur, zhruba 2,5 miliardy korun.

„Agresivní konkurenti dosud malovali falešný obrázek letectví, které dokáže prodávat letenky na úrovni lístků do kina. To nedává smysl ani z ekonomického, ani ekologického pohledu,“ prohlásil výkonný ředitel Eurowings Jens Bischof.

Zástupci oboru odhadují, že už nyní vyšší ceny letenek porostou v příštích měsících a letech v řádu nižších desítek procent. Zatímco nyní se podle šéfa Ryanairu O’Learyho pohybuje průměrná cena letenky na „absurdně“ nízké úrovni 40 eur, zhruba tisíce korun, v budoucnu bude až o polovinu vyšší. Významné zdražení lze čekat obzvláště u dálkových letů, kde se dražší letecké palivo projevuje nejcitelněji.

Cena paliva sice v posledních týdnech mírně klesá, v meziročním srovnání však byla 8. července o 82 procent vyšší. Vyplývá to z poslední analýzy IATA. Nejnižší meziroční nárůst o 78,2 procenta postihl region Středního východu a Afriky. Nejvíce si naopak připlácí oblast Latinské a Střední Ameriky, a to o 86,4 procenta. V Evropě má dosavadní meziroční zdražení paliv činit 82,3 procenta.

V důsledku si tak připlatí jak běžní cestující, tak klienti cestovních kanceláří. „Ceny letenek rostou od deseti do padesáti procent předchozí ceny. Čím je destinace vzdálenější, tím je nárůst větší,“ vysvětlil místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. V současnosti CK vyjednávají s leteckými společnostmi o podobě nových kontraktů pro příští letní sezonu. Právě v ní se promítne dražší doprava do cen nejvýrazněji.

Návrat cestujících na paluby letadel probíhá rychleji, než letiště i dopravci předpokládali. Důsledkem jsou tisíce rušených či zpožděných letů. Mnohá evropská letiště paralyzuje chaos především proto, že se jim nedaří nabírat zpět dostatek dříve propuštěného personálu.

Značné napětí v oboru dokumentuje i přestřelka Walshe s letištěm Heathrow, jež se potýká mimo jiné s potížemi s tankováním letadel a se systémy na správu zavazadel. „Heathrow se jednoznačně mělo mnohem lépe připravit. Očividně nevyčlenilo dostatečné finanční zdroje, aby zvládlo intenzivnější provoz,“ sdělil Walsh BBC.

Letiště mu stejnou cestou vrátilo úder: „Letectví je pod značným tlakem zvyšující se poptávky. Její souhrnný růst za posledních čtyřicet let se zkoncentroval do pouhých čtyř měsíců. Pro dobro cestujících tak potřebujeme spolupracovat a investovat na rozdíl od pomýlených komentářů z řad bývalých šéfů aerolinek hledajících způsob, jak ospravedlnit své bonusy.“

Vliv na cenu létání bude mít i zvyšující se podíl takzvaně udržitelných leteckých paliv. Jejich častějšího využití chce prostřednictvím nových opatření dosáhnout Evropská komise v rámci dohody Green Deal. Udržitelná paliva vytvářejí méně emisí, ale oproti běžnému leteckému palivu jsou několikanásobně dražší.