Letiště Praha za 16 miliard rozšíří druhý terminál

Terminál 2 na Letišti Václava Havla

Terminál 2 na Letišti Václava Havla Zdroj: prg.aero.cz

Terminál 2 na Letišti Václava Havla
Terminál 2 na Letišti Václava Havla
Terminál 2 na Letišti Václava Havla
Terminál 2 na Letišti Václava Havla
Terminál 2 na Letišti Václava Havla
6
Fotogalerie

Kapacita největšího českého letiště se výrazně zvýší. Letiště Praha totiž může díky svolení od ministerstva financí investovat zhruba devět miliard korun do rozšíření Terminálu 2 a dalších asi sedm miliard do přidružených staveb, například do pojezdových drah, parkovacího domu nebo do komunikací. Celkový balík všech investic, se kterými počítá dlouhodobá strategie, dosahuje částky asi 55 miliard korun. Hotovo má být do roku 2028. Stavba ranveje naopak oproti původním plánům začne o tři roky později v roce 2025. Druhý terminál nyní slouží pro lety do zemí schengenského prostoru.

Kapacita letiště by se měla do budoucna zvýšit až na třicet milionů odbavených cestujících za rok. „Chceme, aby Letiště Praha jelo v čele pelotonu, ne jen pasivně reagovalo na trendy v okolních zemích, a proto jsme schválili první etapu dlouhodobého rozvojového plánu,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). 

Investice financuje letiště ze svých prostředků. Vzdušný přístav dlouhodobě vykazuje zisk, loni ho meziročně zvýšil o desetinu na 3,3 miliardy korun. Tržby vzrostly téměř o čtyři procenta na víc než 11,5 miliardy. Pomohl k tomu růst odbavených pasažérů: loni jich bylo o desetinu více - 16,8 milionu. Zhruba o milion více cestujících má letiště odbavit letos a znovu tak překonat rekord. Aktuálně se však nachází na hraně svých kapacit. To se má s rozšířením terminálu změnit.

Budoucí rozšíření letiště by mohlo rozšířit nabídku destinací. „Realizace tohoto prvního kroku dlouhodobých rozvojových plánů Letiště Praha přispěje k rozvoji letecké dopravy v České republice, včetně možnosti otevírání nových leteckých spojení,“ uvedl šéf letiště Václav Řehoř.

Součástí rozšíření bude výstavba devíti nových letadlových stání s nástupními mosty a bránami pro letadla na krátké a střední tratě.

Ministerstvo ale zatím neschválilo zhruba devítimiliardovou investici do nové paralelní dráhy. Podle dřívějších plánů měla začít stavba v roce 2025, trvat měla tři roky.

Mezi první již provedené investice letiště, které se vztahují k navyšování provozu, patří desetinásobné rozšíření čističek kontaminovaných vod v areálu Jih. Jak informoval deník E15, letiště za tento projekt zaplatí asi 670 milionů korun.