Metro D nabírá kvůli pandemii zpoždění | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Metro D nabírá zpoždění. Dopravní podnik odložil tendr na stavbu tunelů a stanic

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Pandemie koronaviru narušuje klíčový dopravní plán Prahy na zbudování nové linky metra D. Na soupravy bez strojvedoucích a pohodlnější cestování na jih metropole si Pražané budou muset počkat minimálně o několik měsíců déle, než město plánovalo.

Kvůli četným omezením, která ze současné mimořádné situace plynou, dopravní podnik prodloužil o dva měsíce termín, dokdy mohou české i zahraniční firmy podávat nabídky do tendru na stavbu stanic Pankrác a Olbrachtova a tunelů mezi nimi. O prestižní zakázku za asi 10,8 miliardy korun se tak mohou stavaři ucházet nově až do konce dubna. Deníku E15 to sdělil projektový manažer DPP Daniel Šabík.

Nadále platný nouzový stav totiž omezuje mimo jiné stavební firmy i úřady v práci. V létě tak navzdory původnímu plánu vítěz tendru stavět nezačne. „Celkové prodloužení harmonogramu očekáváme v řádu jednotek měsíců. Odhadujeme, že pravomocné stavební povolení získáme ve čtvrtém čtvrtletí,“ uvedl Šabík. V závěrečných třech měsících letošního roku má také začít samotná stavba, jež má trvat 7,5 roku. Navzdory komplikacím počítá největší městská firma stále s tím, že letos do projektu investuje 1,44 miliardy korun.

Tendr na metro bez strojvedoucích láká velké hráče, prestižní zakázku chce i Škoda Transportation

Kvůli pandemii se také částečně zastavily práce na geologickém průzkumu, do kterého Praha celkem investuje přes 1,5 miliardy. Konkrétně v úseku mezi ulicemi 5. května a Na Strži, tedy v místě budoucí přístupové a větrací šachty stanice Pankrác D, kde vykonává průzkumný vrt Metrostav.

Takto má vypadat plán metra po dokončení trasy D:

Metro DMetro DAutor: E15

„Dodavatel musel přerušit práce kvůli nedostatku pracovníků v souvislosti s pandemií,“ podotkl Šabík. Ve zbylých lokalitách práce na geologickém průzkumu včetně ražby štol zatím pokračují. „Se zhotoviteli zde řešíme personální obsazení a střídání směn tak, aby pracovníci dodržovali hygienická a bezpečnostní opatření a minimalizovali vzájemný kontakt, což vede ke zpoždění v řádu týdnů,“ doplnil Šabík.

Dopravní podnik rekordně vydělal na pronájmech, nejvíce vynášejí vestibuly metra

Nová linka metra má v konečné fázi spojit Písnici a náměstí Míru. Celkové náklady magistrát odhaduje na více než sedmdesát miliard, jeho čelní představitelé přesto stále nevědí, jakým způsobem bude celá investice financována.

„Praha může zaplatit nejvýše čtyřicet procent nákladů,“ uvedl už dříve náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Město proto jedná jak o využití peněz ze státního rozpočtu, tak o úvěru od Evropské investiční banky. Žádný konkrétní posun v této oblasti ale magistrát zatím neoznámil.

Podívejte se na vizualizace, jak má nová linka pražského metra vypadat:

Depo až ve středočeském kraji nebo vchody bez střech. Podívejte se na nové vizualizace metra D

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!