Ministerstvo dopravy vypsalo přelomový tendr na dotované rychlíky

ilustrační foto

ilustrační foto

Majitel společnosti Leoš Novotný představuje první soupravu Leo expres
Budoucí konkurent Českých drah, dopravní firma Leo Express, převzal 3. února první elektrickou jednotku Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail AG. Od jara ji bude společnost testovat na zkušebním okruhu u Velimi. Na snímku je majitel společnosti Leoš Novotný ve třídě Economy.
Vizualizace elektrické jednotky Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail. Od jara ji bude společnost testovat na zkušebním okruhu u Velimi.
Interiér vozu
Interiér vozu
6
Fotogalerie
Ministerstvo dopravy dnes pootevřelo dveře konkurenci v dotované rychlíkové dopravě. Úřad vypsal první z dlouho očekávaných tendrů na provozování rychlíků, jako pilotní byla zvolena trať Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc.

„Cílem je dosažení co nejlepšího poměru mezi cenou veřejných služeb a jejich dosahovanou kvalitou,“ uvedl ministr Pavel Dobeš. Ministerstvo tak například žádá alespoň částečně nízkopodlažní vagony, klimatizaci nebo internetové připojení. Vítěz získá jistotu podnikání pod státním dotačním deštníkem na dobu 15 let. Na koleje vyjede poprvé v prosinci 2014.

Následovat budou další tendry, jako druhá na řadě je elektrická trakce do severních a severozápadních Čech. Proces liberalizace by měl dojít až tak daleko, že v roce 2028 budu dotované vlaky provozovat pouze vítězové tendrů.

Zájem už vyjádřila řada dopravců, vedle monopolních Českých drah například Leo Express, RegioJet, Abellio, Arriva vlaky nebo Jindřichohradecké místní dráhy.

Na české železnici pomalu přibývá konkurence. Nedávno například oznámila velké plány firma Leo Express. Podívejte se na její vlaky:

Pokud jde o liberalizaci železniční dopravy, dá se říci, že Češi patří v Evropě k avantgardě. Tak rozsáhlé otevření dotované dopravy konkurenci nepožaduje - na rozdíl od autobusů - ani Evropská unie. Dnes ministerstvo platí Českým drahám za rychlíky zhruba čtyři miliardy korun ročně.