Na mýtu můžeme ušetřit už teď 750 milionů, vyzývá Ťok Kapsch

mýtná brána

mýtná brána Zdroj: Profimedia.cz

Mýtná brána
BOJ O MÝTO. V případě tendru na provozování mýtného systému jde o byznys za 27 miliard korun.
Dan Ťok
4
Fotogalerie

Ministr dopravy Dan Ťok vyzval stávajícího provozovatele mýtného systému, firmu Kapsch, k jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic o úsporách při provozování mýta. Ťok tak reagoval na vyjádření Kapsche z minulého týdne, kdy firmy uvedla, že za podmínek stávajícího tendru by byl provoz již zavedeného systému výrazně levnější.

„Velmi kladně oceňuji vystoupení stávajícího provozovatele mýtného systému firmy Kapsch. Provozování stávajícího systému může být mnohem výhodnější, můžeme se dostat k 8,6 procentům efektivity, tedy pod miliardu ročně. Nyní platíme 1,5 miliardy, na čemž jsme se dohodli v roce 2016,“ řekl ministr.

„Tehdy jsme jednali o větší slevě. Bylo nám ale řečeno, že navrhované úspory by na celkovou cenu neměly téměř žádný vliv. Dnes říkají, že jsme schopni ušetřit až pět set milionů ročně. To velmi oceňuji,“ dodal ministr.

Uvedl také, že dopisem vyzval ředitele Kapsch v Česku Karla Feixe k neprodlenému jednání mezi ŘSD a Kapschem, díky kterému by se mělo co nejdříve dosáhnout zvýšení efektivity výběru mýta ze stávajících patnácti procent na 8,6 procent.

„Do konce provozování stávajícího systému zbývá 1,5 roku, mohli bychom proto ušetřit 750 milionů za tuto dobu. Tyto peníze by se mohly použít na opravu silnic druhé či třetí třídy,“ zakončil Ťok.

Levnější mýto ale hned tak nebude. Kapsch sice v reakci na Ťokovo vyjádření uedl, že je připravený jednat o provozu systému od ledna 2020, úsporám na stávajícím provozu prý ale brání technické podmínky původního zadání z roku 2005.

"Pokud by se měly podmínky nového tendru aplikovat na současný provoz systému, je potřeba, aby stát začal jednat o změně technických podmínek obsažených v zadání tendru z roku 2005, kterými se Kapsch musí i po prodloužení provozu pod vysokými sankcemi řídit," reagoval Feix.

Mýtné v Česku vybírá Kapsch elektronicky od roku 2007 prostřednictvím systému mikrovlnných mýtných bran. Nyní tvoří zpoplatněnou síť více než 1400 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Ministerstvo očekává celkový výnos z rozšířeného mýtného systému během deseti let 140 až 150 miliard korun.

Výběr mýta v roce 2017

Vybráno na mýtném: 10 403 664 396 korun

Náklady na provoz: 1 525 231 475 korun

Provozní nákladovost: 14,7 %

Zdroj: Kapsch