Nabídky na výběr mýta jsou pro stát prohrou, stávající systém může zlevnit, říká šéf Kapsche

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ČTK

Do započatého tendru na nového výběrce mýtného se přihlásily čtyři firmy, tři z nabídek jsou přitom na třetině až polovině předpokládané ceny 29 miliard. Stát však neušetří, jak nastínil ministr dopravy Dan Ťok, tvrdí generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Jeho firma v současnosti mýtné na českých dálnicích a silnicích vybírá.

„Ministerstvo zneužilo situaci a mluví o schopnosti dosažení lepších podmínek, než kterých dosáhlo u stávajícího systému. Ministerstvo porovnává různé systémy s úplně jinými parametry,” říká Feix. “Údiv představitelů ministerstva nad nízkými cenovými nabídkami pro budoucí vybírání mýta v probíhajícím tendru naznačuje, že stát zdaleka nezná detaily a strukturu provozních nákladů vlastního systému,” doplňuje.

Pokud by stát dál využíval stávající technologii Kapsche za podmínek stanovených v aktuálním tendru, nákladovost na provoz systému by poklesla ze 14,7 procenta na 8,6 procenta, tvrdí firma. Ministerstvo prý porovnává náklady na další provoz stávajícího systému a na zavedení nového systému, což je dle Feixe nemožné.

Pokud bude mýtné vybírat dál Kapsch, stát uspoří na provozu mýta bez nutnosti opakovaně investovat do výstavby nového systému nebo na nákladech na přechod mezi systémy.

Mýtné v Česku vybírá Kapsch elektronicky od roku 2007 prostřednictvím systému mikrovlnných mýtných bran. Nyní tvoří zpoplatněnou síť více než 1400 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Ministerstvo očekává celkový výnos z rozšířeného mýtného systému během deseti let 140 až 150 miliard korun.

Výběr mýta v roce 2017

Vybráno na mýtném: 10 403 664 396 korun

Náklady na provoz: 1 525 231 475 korun

Provozní nákladovost: 14,7 %

Zdroj: Kapsch