Nafta pod 30 korun. Nízké ceny pohonných hmot by mohly vydržet i v létě, očekává šéf Tank Ono
Masivní zvýšení cel, ke kterému přistoupily Spojené státy, vyvolává na světových trzích vážné obavy z ekonomického útlumu. V kombinaci s navýšením těžby ropy v zemích OPEC a vzhledem k posilováním české koruny tak vznikají ideální podmínky pro pokles cen nafty i benzinu na čerpacích stanicích. „Zdá se, že by se nemuselo jednat o krátkodobý pokles, ale že by ceny naopak mohly zůstat níže po delší dobu, tedy i během léta,“ odhaduje spolumajitel sítě čerpacích stanic Tank Ono Jiří Ondra.
Ropy je na světových trzích značný přebytek, který je ještě umocňován celní přestřelkou mezi USA a Čínou. Množící se bariéry pro obchod mohou vyústit v ekonomický útlum, a tedy i v nižší poptávku po „černém zlatu“. Konečným důsledkem nastalé situace jsou dvě čísla: 29,90 a 31,90. První je cena nafty, která v úterý svítí na tuzemských totemech Tank Ono, druhá je cena benzinu tamtéž.
„Velkoobchodní ceny rafinerií padaly a dál padají. Jen nafta se propadla za poslední tři týdny zhruba o dvě koruny. Dnes ji kupujeme za 29 korun i s daní. U benzinu nebyl pokles tak razantní, pořizujeme ho lehce pod 31 korun,“ říká Ondra. Tank Ono patří dlouhodobě k nejlevnějším prodejcům v Česku, i proto je průměr cen v tuzemských krajích vyšší, jak vyplývá z následující grafiky.
Zatímco před rokem se ropa Brent obchodovala na světových trzích až za devadesát dolarů za barel, aktuálně poklesla její cena na zhruba 65 dolarů. S mírným zpožděním klesají i cenovky pohonných hmot v Česku. Za Natural 95 a za naftu platili zákazníci v Česku k 9. dubnu průměrně 34,91 koruny, respektive rovných 34 korun za litr, uvedla společnost CCS, která ceny dlouhodobě monitoruje. Ceny od té doby dál klesají, za naftu i benzin tak řidiči platí zhruba o pět korun méně než loni touto dobou.
Ceny mohou dál klesat
Nižší ceny lákají více zákazníků. Jen v síti Tank Ono, která čítá 45 čerpacích stanic, se v posledních týdnech zvýšila výtoč, tedy objem prodaných paliv, asi o deset procent. „Zákazníci jsou na cenu citliví, takže zlevnění je určitě znát,“ říká Ondra. Na naftu v Česku připadá asi 75 procent spotřeby veškerých pohonných hmot. Vytvářejí ji především nákladní dopravci a hromadná doprava. Benzin čepují povětšinou řidiči osobních vozů.
Cenový pokles by podle Ondry navíc vůbec nemusel být krátkodobějšího charakteru. Jakkoliv se nedá budoucí vývoj předvídat, tak geopolitické tenze i z nich pramenící obavy z ekonomického útlumu dávají tušit, že by řidiči i dopravci mohli ušetřit i v příštích týdnech a měsících.
„Vidím ještě prostor pro další snížení cen. Cla zbrzďují ekonomiky, poptávka po ropě padá. Podmínky pro to, aby byly ceny na léto příznivé, tu rozhodně jsou,“ dodává Ondra.
Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia upozorňuje, že jeho zákazníci – tedy nejrůznější společnosti, které poptávají nákladní přepravu – už tlačí na snižování cen. Tedy alespoň ti, kteří nemají ve smlouvách palivové doložky. Opačným směrem než palivo však posouvá ceny za dopravu zdražující mýtné.
„Největší problémy v cenotvorbě způsobuje navýšení mýtného, které bylo u nás vloni zvýšeno dvakrát po menších částkách a v Německu o osmdesát procent. Toto navýšení často zákazníci odmítají akceptovat a dopravce tak tlačí do minusu,“ tvrdí mluvčí sdružení Martin Felix.