Nehod kvůli špatně uloženému nákladu prudce přibývá. Škody jdou do milionů
V roce 2016 došlo k více než stovce dopravních nehod kvůli nesprávně uloženému nákladu. Hmotná škoda se podle Policie České republiky blíží šesti milionům korun. Za dva roky tak došlo k téměř dvojnásobnému nárůstu těchto nehod, neboť roku 2014 činil jejich počet rovných šedesát.
Policejní mluvčí Ivana Nguyenová k nehodám zapříčiněným nesprávným uložením nákladu uvedla: „V roce 2016 se takových nehod stalo 101. Hmotná škoda odhadnutá na místě policisty činila 5 799 400 korun.“ Ve statistice jsou zahrnuta nákladní i osobní vozidla. V roce 2014 přitom došlo k 44 těmto nehodám u nákladních vozů a u 16 osobních automobilů. Jedná se tedy o téměř dvojnásobný nárůst za dva roky.
Řidiči náklad nedostatečně připevňují a stát nekontroluje
Experti již řadu let poukazují na nevyhovující stav při zacházení s nákladem, a to jak u profesionálních přepravců, tak soukromníků.Napříkladjižv roce 2014 informoval odborný týdeník Dopravní noviny o tom, že každý druhý náklad není správně upevněn. Svůj díl viny na tomto stavu má také ministerstvo dopravy, které může podle zákona udělovat automaticky, tedy bez přezkoušení, atestace po uplynutí dvou či tří let, čehož využívají dodavatelé nekvalitních kotvicích systémů či jejich komponentů. Samostatnou kapitolou je nekompetence řidičů, včetně profesionálních, kteřípodleupozorněníorganizace ČESMAD Bohemiačastoneprocházejí potřebným školením zabezpečení nákladu, přestože je povinné.
Nejčastější hříchy: povolené postroje anevhodné vázací prostředky
Češi často nepoužívajíbezpečnékotvicí systémy,anebo je špatně aplikují.„Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémyurčené speciálně pro tento účel,“ říká Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, která zajišťuje firmám odborné zaškolení.V tuzemskulze dokoncezakoupit vázací systémysice certifikované,avšak vybavené dodatečným upozorněním (obvykle na popruhu), že nejsou určeny pro vozidla, provozovaná v Českérepublice.
A s jakými hříchy selze setkat na českých silnicíchnejčastěji? „Unákladních vozů to bývajípovolené kurty, lana a řetězy, ačkoli by měly být řádně předepnuty. U osobních aut a dodávek zase soukromníci běžně kotví náklad pomocí prádelních šnůr, obyčejných řemenů či tzv.gumicuků.Často také chybí protiskluzová vložka, která by měla být samozřejmostí vždy, je-li náklad přepravován na podlaze vozu,“vysvětlujeDominik Kubik.