Nejkratší železniční tunel Česka může projít rekonstrukcí, projekt má posudek EIA

Oblast v Nelahozevsi

Oblast v Nelahozevsi Zdroj: CENIA/EIA

Oblast v Nelahozevsi
Oblast v Nelahozevsi
Oblast v Nelahozevsi
Oblast v Nelahozevsi
Oblast v Nelahozevsi
6
Fotogalerie

Projekt rekonstrukce železničního úseku ve Středočeském kraji mezi Kralupy nad Vltavou a Nelahozevsí, kde vlaky projíždí nejkratším tunelem v Česku, získal kladný posudek o vlivu na životní prostředí EIA. Trať se tak přiblížila započetí rekonstrukce, která by měla dle plánu začít v roce 2020 a skončit o pět let později. Nutné je však ještě získat územní rozhodnutí a stavební povolení. Hrubý odhad celkových nákladů se pohybuje mezi 1 až 1,5 miliardy korun.

Kromě rekonstrukce stávajících tunelů má v úseku přibýt nový 580 metrů dlouhý jednokolejný tunel. Ten se vyrazí vedle současných tří tunelů do skalního masivu, převede se do něj doprava ve směru do Kralup nad Vltavou. Všechny tunely budou pokryty signálem mobilní sítě.

Rozměry staveb se mají zvětšit, aby tudy mohly vlaky přepravit rozměrnější zásilky než doposud. Cílem je také zrychlení spojů, zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti provozu.

„Nejnáročnější bude fáze ražby tunelu a převozu rubaniny. Hlavním zdrojem znečištění ovzduší a hluku budou přístupové komunikace k tunelovým portálům a svážné štole, po kterých bude odvážen jak výrub z tunelu, tak navážen nový materiál na stavbu,“ vysvětlila Kateřina Hladká, odpovědný projektant Sudop Praha.

Správa železniční dopravní cesty nedokázala v den vydání článku pro E15 uvést upřesněný odhad celkových nákladů stavby.

Stavba bude probíhat mezi 438. a 440. kilometrem na trati Děčín – Praha - Vídeň, celková délka rekonstruovaného úseku bude 2,5 kilometru. Nejkratší tunel na tuzemské železnici, který je v provozu od roku 1850, přitom zabírá jen 23,3 metru.

Tři nelahozeveské tunely byly postaveny v roce 1848, až do roku 1942 v nich provoz fungoval jednokolejně. Jejich rekonstrukce se chystá i přes to, že v prvním pololetí meziročně klesl objem přepravovaného zboží nákladními vlaky – meziroční rozdíl činí 721 tisíc tun. Přepraveno tak bylo 47,5 milionu tun zboží.

Na snahu dál rozvíjet tuzemskou železniční síť nicméně lákají všechny parlamentní strany v rámci volební kampaně. Začínají také prvotní procesy projektu vysokorychlostní železnice, která by měla v budoucnu odlehčit mimo jiné i tratím, jako je ta, co prochází Nelahozevsí.