O děčínském jezu se rozhodne v březnu

Vizualizace děčínského jezu,  Ředitelství vodních cest

Vizualizace děčínského jezu, Ředitelství vodních cest Zdroj: Vizualizace Reditelstvi vodnich cest

Ministerstvo dopravy finišuje s přípravou dokumentace pro výstavbu jezu na Labi u Děčína tak, aby byla v březnu připravena k posouzení rezortem životního prostředí. „V současné době pokračují práce na dokončení dokumentace posouzení vlivů na životní prostředí EIA,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Jez na Labi nedaleko Děčína, o jehož výstavbě se hovoří již zhruba deset let, tak znovu přichází do hry o prosazení stavby. Velkou překážkou jsou stále ochránci přírody, kteří vodní dílo soustavně odmítají. Podle nich totiž zasáhne do životního prostředí a ohrozí chráněné ptačí a rybí druhy. „O kompromisu je obtížné hovořit. Ochranáři podle našich informací připouští pouze nulovou variantu. Bez jezu ale nejsme schopni splnit parametry bezpečného provozu lodí,“ doplnil Neusar.

Nový projekt se podle jeho slov snaží co nejméně zasahovat do okolní přírody. Současné řešení má v sobě řadu k přírodě vstřícných prvků. Patří k nim tři rybí přechody, dva břehové přechody či úprava prostoru levého břehu nad horní rejdou a v ústí Ploučnice. Tato opatření vznikla ve spolupráci s přírodovědci a s realizací se počítá v letech 2019 až 2021.

Profit pro Babiše

Výstavbu jezu prosazují zejména podnikatelé. Úprava vodního toku by totiž umožnila lodní přepravu zboží a surovin, což by vytvořilo také nová pracovní místa. Kritikům se ovšem nelíbí, že nový projekt jezu schvalují rezorty, které řídí hnutí ANO Andreje Babiše.

Právě jeho podnikatelská skupina Agrofert by z jezu profitovala nejvíc. Jak uvedl pořad Reportéři ČT, cena dopravy surovin do největší chemičky Agrofertu, lovosické Lovochemie, by po sesplavnění Labe klesla až o polovinu. Ministr životního prostředí Richard Brabec, který v minulosti Lovochemii přímo řídil, ovšem jakékoli prosazování v zájmu podnikatelů odmítá.