Penta chce přemostit hlavní nádraží a postavit domy, musí ale splnit podmínky Správy železnic

Pražské hlavní nádraží

Pražské hlavní nádraží Zdroj: Michael Tomeš

Vyznačené modré plochy vyznačují možné flexibilní umístění sloupů podpírajících konstrukci.
Vlaková souprava Českých drah na pražském hlavním nádraží
Nová střecha hlavního nádraží v Praze
Příjezdová hala pražského hlavního nádraží
5
Fotogalerie

Využít prostor u hlavního nádraží na maximum hodlá společný podnik skupiny Penta, Českých drah a projektantů Sudop. Plánuje proto přemostit část kolejí na hlavním nádraží mezi ulicemi Vinohradská, Legerova a Španělská a na nově vzniklé ploše pak postavit novou budovu. Plán označovaný jako projekt WhiteWater, na který jako první upozornil deník E15, nyní dostal konkrétnější podobu.

Studio Jakub Cigler Architekti vypracovalo pro Pentu studii, jak by mohla konstrukce vypadat. Materiál zohledňující vícero technických variant prozkoumala Správa železnic a stanovila podmínky, za jakých by stavebně náročná mostní konstrukce mohla vzniknout.

„Zásadní podmínkou je nemožnost založení objektu do prostoru jižního kolejového rozvětvení hlavního nádraží, tedy mezi koleje,“ řekla deníku E15 mluvčí správy Nela Friebová. 

„Objekt tak musí překlenout celou šířku kolejiště, aby nebyla do budoucna znemožněna jeho možná úprava,“ dodala. Zároveň nesmí mít založení objektu negativní dopady do rozhledových poměrů na trati.

Součástí reportu JCA jsou i návrhy na změny územního plánu a studie proveditelnosti provedená Sudopem a založení a statického řešení od firmy Novák a partner. Materiál prověřil mimo jiné variantu, která s podpěrami nepočítá.

„Na podobné mostní konstrukci bez podpěr stojí budova na londýnském železničním uzlu King's Cross, to je ale relativně drahá varianta. Levnější je budovu v rámci kolejiště podepřít, to teď projednáváme,“ uvedl ředitel pro komerční výstavbu Penty Pavel Streblov.

Nejpravděpodobnější varianta je kombinace mostní konstrukce s částečným využitím podpěr. Ve hře je i zbudování patra pro parkoviště. Vyznačené modré plochy vyznačují možné flexibilní umístění sloupů podpírajících konstrukci.Vyznačené modré plochy vyznačují možné flexibilní umístění sloupů podpírajících konstrukci.|Penta

„Před schválením záměru ze strany Správy železnic bude nezbytně nutné vyřešit i problematiku bezpečnosti ve vztahu k železničním tunelům,“ dodala Friebová.

Právě tunely čeká rekonstrukce Správou železnic v separátním projektu, Správa i Penta proto usilují o to, aby oba projekty proběhly současně. V opačném případě by se WhiteWater zřejmě stavěl pouze v nočních výlukách dopravy.

O konečné podobě základů, na kterých má budova Penty stát, má být jasno příští rok, kdy má zároveň dojít ke změně územního plánu. Pokud se tak stane a společný podnik získá stavební povolení, budova s kancelářemi či byty může stát v roce 2026, odhadl Streblov. Výstavbu financuje Penta, náklady na mostní konstrukci očekává v řádu nižších stovek milionů korun.

Součástí projektu je i prodej pozemků Českých drah, které se nachází těsně okolo kolejí. Naopak pozemky pod kolejemi zůstanou drahám, přičemž Penta bude mít právo stavby nad nimi.

„Až získáme stavební povolení, České dráhy prodají své pozemky. Cena bude diametrálně odlišná, než kdybychom je prodali bez toho, co se na nich bude stavět,“ řekl deníku E15 Miroslav Kupec v roce 2018, kdy působil jako generální ředitel ČD.