Praha zaplatí přes půl miliardy Metrostavu a Hochtiefu za průzkum k metru D

Náměstí míru Metro D

Náměstí míru Metro D Zdroj: Metroprojekt

Náměstí Bratří Synků Metro D
Vizualizace stanice metra D Písnice
Horní pohled na stanici metra D Písnice
Ilustrační foto
5
Fotogalerie

Náklady na provedení geologického průzkumu, který je nutný pro stavbu metra D, dosáhnou celkem 1,3 miliardy korun. Z toho 651,3 milionu město zaplatí stavební firmě Metrostav, která uspěla se dvěma nabídkami. Konkurenční Hochtief inkasuje 542,5 milionu korun a Strabag dostane 122,7 milionu korun. Deníku E15 to řekl Daniel Šabík, mluvčí pražského dopravního podniku. Vedle těchto nákladů Praha zaplatí dalších téměř tři sta milionů korun za další odborné práce. Zahájení průzkumu v pondělí odsouhlasila rada hlavního města.

Metrostav uspěl se dvěma nabídkami, které spoluvytváří geotechnický průzkum. Přes 526,6 milionu korun dostane za práce jižně od křižovatky Na Strži – Budějovická v ose budoucího přestupního tunelu. Metrostav zároveň získal zakázku ve výši 124,7 milionu korun za výkopy mezi ulicí 5. května a nájezdovou komunikací Na Strži. V budoucnu se zde budou nacházet přístupové a větrací štoly stanice Pankrác.

Další firmou, která uspěla ve výběrovém řízení, je Hochtief, jenž inkasuje 542,5 milionu korun za práce mezi ulicemi Jankovská a Na Strži v místech budoucí ražby a výstavby stanice pod tunely trasy C. Zbývající zakázku získala firma Strabag, které Praha zaplatí 122,7 milionu korun. Stavbaři budou pracovat severozápadně od křižovatky Na Strži a Antala Staška. Jejich výkopy budou sloužit pro sanaci základů objektu.

„V lokalitách mezi ulicemi 5. května a Na Strži a severozápadně od křižovatky Na Strži budou práce probíhat třináct měsíců od zahájení průzkumu. Na zbylých dvou poběží 25 měsíců od zahájení. Zdůrazňuji, že geologický průzkum začne ve všech lokalitách najednou,“ řekl Šabík.

Přestože Praha zaplatí nákladný průzkum, její čelní představitelé stále neví, zda bude stavba metra v odhadované ceně 72 miliard korun spolufinancována ze státního rozpočtu, z evropských fondů či případně z úvěru od Evropské investiční banky.

„Ideální je vídeňský model, kdy polovinu nákladů platí stát a polovinu město. Zásadní je, zda budeme muset financovat metro a městský okruh ve stejných letech – pak bychom se nevyhnuli úvěru,“ řekl Zdeněk Hřib (Piráti), primátor Prahy. V úvahu připadá například půjčka od EIB, kterou radní zvažují. Město však omezuje zákonem daná maximální výše zadlužení, která odpovídá asi čtyřiceti miliardám korun.