Průlom: Rychlotrať do Drážďan vyřeší Francouzi, získali práci na studii

Vysokorychlostní jednotka Siemens ICx pro Deutsche Bahn

Vysokorychlostní jednotka Siemens ICx pro Deutsche Bahn Zdroj: VÚŽ

italský rychlovlak Frecciarossa
italský rychlovlak Frecciarossa
Chlouba čínských drah. Rychlovlak CRH je to nejlepší, co čínské dráhy mají
Rychlovlaky CRH2C a CR23C, které stojí na základech společnosti Siemens
Vysokorychlostní jednotka Deutsche Bahn ICx od Siemensu
10
Fotogalerie

Správa železniční dopravní cesty učinila první krok k vysokorychlostní železnici v tuzemsku. Po několikaměsíčním rozvažování se železničáři rozhodli zadat zpracování studie proveditelnosti k vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan konsorciu CEDOP a Egis Rail.

To předložilo nejnižší nabídku ve výši 6,75 milionu korun, dlouho ale nebylo jasné, zda zakázku skutečně získá. Průtahy vznikly například kvůli stížnostem konkurence k Úřadu pro hospodářskou soutěž. Ten nakonec stížnost zamítl.

„Již bylo vydáno rozhodnutí a oznámení zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky,“ potvrdila výběr česko-francouzského sdružení mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Podle ní nejnižší nabídka splňuje veškeré podmínky soutěže. Smlouva by se měla podepisovat v příštích dnech.

Kromě toho, že jde o vůbec první studii tohoto druhu v tuzemsku, lze hovořit i o dalším průlomu. Po boku českého spolku CEDOP (Centrum pro efektivní dopravu) totiž na tuzemský trh železničních projektů poprvé výrazněji proniká zahraniční konkurence. Egis Rail vedle domovské Francie projektovala vysokorychlostní tratě například v Maroku, Číně nebo Thajsku.

Soutěže o studii tratě do Drážďan se účastnilo osm subjektů, na druhém místě skončil Sudop Praha s cenou o více než milion vyšší. Právě Sudop Praha se obrátil na antimonopolní úřad. V poli poražených zůstali i další tradiční čeští hráči, například Metroprojekt nebo Sudop Brno.

Trať Praha – Drážďany má být vůbec první vysokorychlostní tratí (až 350 km/h) v českých zemích. Konkrétnější podobu jí dá právě zmíněná studie. „Úkolem studie je nalézt dopravně, technicky, ekonomicky a ekologicky proveditelná, územně průchodná a přínosná řešení,“ uvedla již v minulosti Šubová.

O termínech zahájení výstavby se zatím vedou jen politické debaty, odhady se pohybují v rozmezí od poloviny příští dekády po rok 2035.