RegioJet investuje miliardy do nových lokomotiv. Přidá i další spoje do Chorvatska

Vícesystémová elektrická lokomotiva Traxx MS3 výrobce Bobmardier. RegioJet jich postupně obdrží třicet, patnáct už má.

Vícesystémová elektrická lokomotiva Traxx MS3 výrobce Bobmardier. RegioJet jich postupně obdrží třicet, patnáct už má. Zdroj: Bombardier

RegioJet provozuje v Česku největší flotilu těchto lokomotiv.
Radim Jančura, zakladatel a majitel společností Student Agency a RegioJet
Nasazení čínských vlaků Sirius chystá  konkurenční želeezniční dopravce Leo Express.
Nasazení čínských vlaků Sirius chystá  konkurenční želeezniční dopravce Leo Express.
Nasazení čínských vlaků Sirius chystá  konkurenční želeezniční dopravce Leo Express.
10
Fotogalerie

Soukromý vlakový dopravce RegioJet v rámci expanze na další evropské trhy rozšiřuje flotilu lokomotiv a vagonů. Společnost podnikatele Radima Jančury koncem února objednala dvanáct lokomotiv Traxx MS3, které má obdržet v příštím roce. Už dříve si pořídila osmnáct takových strojů. Celková investice do třiceti lokomotiv financovaná úvěry se má pohybovat v jednotkách miliard korun.

Jančura tvrdí, že postavil největší flotilu těchto „nejmodernějších lokomotiv v Česku“. „Objednali jsme dalších dvanáct Traxx MS3. Patnáct jich už máme, další tři nyní vyráběné obdržíme letos. Nasadíme je na většinu našich spojů,“ říká Jančura.

Nové stroje objednal od původně kanadské společnosti Bombardier, kterou převzal francouzský výrobce Alstom. Podstatná vlastnost těchto elektrických lokomotiv spočívá v tom, že jsou vícesystémové, takže mohou jezdit v různých napájecích soustavách používaných po Evropě. RegioJet není přitom jediný, kdo tyto moderní lokomotivy v Česku provozuje – dvě desítky si jich dříve objednal také nákladní dopravce ČD Cargo.

RegioJet se tak zbaví deseti dnes pronajímaných lokomotiv, za které platí zhruba padesát tisíc eur měsíčně, zhruba 1,2 milionu korun. Postupně chce mít více vlastních a méně pronajímaných lokomotiv. Jedná také o objednávce stovky vagonů.

Miliardový nákup lokomotiv financuje kompletně z úvěrů v eurech. „Utíkáme od českých korun, v nichž nastává masakr vzhledem k sazbám zvyšovaným Českou národní bankou. Úvěry zdražují,“ konstatuje Jančura. Veškeré dosavadní korunové úvěry v objemu asi 1,5 miliardy chce refinancovat v řádu měsíců do eur.

Drahé nákupy RegioJetu souvisejí s plány na evropskou expanzi. Dopravce chce postupně přidávat nová spojení a rozšiřovat ta stávající. Sází na německý, polský či na rumunský trh včetně nočních vlaků. Za necelý rok a půl tak má přibýt deset nových linek. Na seznamu destinací jsou například Budapešť, Bukurešť, Gdyně, Mnichov či Varšava.

Firma počítá také s rozšířením projektu letních vlaků do Chorvatska. Loňskou kapacitu vlaků chce zvýšit zhruba o čtyřicet procent díky přidání tří vlaků týdně, jež mají vyjíždět z Polska. Z Česka i letos vyjede jeden vlak denně.

„Zbrojí“ ale i konkurence. České dráhy vybírají dodavatele potenciálně až devadesáti elektrických lokomotiv pro rychlost dvou set kilometrů v hodině a až padesáti lokomotiv pro rychlost ještě o třicet kilometrů vyšší. Novými vlaky a lokomotivami mají ČD nahradit devět stovek starších vozidel, které vyřadí z provozu do roku 2030. Investice do jejich nahrazení se tak zřejmě budou pohybovat v řádu desítek miliard korun.

Už během letošního roku také dráhy postupně převezmou deset pronajatých nových lokomotiv Vectron vyráběných společností Siemens. Nájemní kontrakt s leasingovou společností RSL počítá s až padesáti lokomotivami. Jezdí například na lince Praha–Berlín–Hamburk/Kiel.

Soukromý dopravce Leo Express láká pozornost veřejnosti na unikátní čínské vlaky pořízené od největšího světového výrobce CRRC. V Česku už má tři, ani po více než dvou letech však nezískaly schválení pro provoz na tuzemských kolejích. Leo Express má opci na třicet těchto vlaků za zhruba pět miliard korun.

Podívejte se také na čínské vlaky Leo Expressu nebo na lokomotivy Vectron ČD Cargo