Rejdaři v panice. Kvůli drahému palivu zpomalí své lodě

Supertanker společnosti Höegh

Supertanker společnosti Höegh Zdroj: Hoegh

Ropný tanker
Americký tanker Paul Buck při plavbě u pobřeží Aljašky
tanker na LNG
Ilustrační foto
Ilustrační foto
9
Fotogalerie

Globální obchod se musí vyrovnat s další překážkou. Nadcházející zásadní omezení emisí oxidu siřičitého, které od roku 2020 zavede Mezinárodní námořní organizace, totiž postaví majitelé lodí před dvě volby – buď do svých plavidel nainstalují drahá odsiřovací zařízení, nebo začnou používat paliva s nízkým obsahem síry. Těch je ale nedostatek a cena stoupá.

Nová regulace sníží maximální povolenou hodnotu síry v palivech ze 3,5 na 0,5 procenta. Jenže takové pohonné hmoty nedokážou vyprodukovat všechny rafinerie a proto hrozí jejich nedostatek. Za posledních dvanáct měsíců jejich cena vzrostla o čtvrtinu.

Jak píše server agentury Bloomberg, dopravci se kvůli tomu velmi pravděpodobně uchýlí ke zpomalení svých lodí. Už při snížení rychlosti o jeden uzel (necelé dva kilometry za hodinu) se totiž dá u ropného tankeru ušetřit až 17 procent z celkové spotřeby paliva.

Velké kontejnerové lodě pak mohou zpomalením o jeden a půl uzlu ušetřit 37 procent paliva, uvedli ve své červencové zprávě analytici Citigroup. Šetření na palivech ovšem bude znamenat snížení celkové kapacity lodní dopravy a s tím i nárůst její ceny.

Zpomalení plavby by ale mohlo být jen dočasným opatřením, než si trh zvykne na nové podmínky. „Na začátku se můžete plavit pomalu, nakonec se ale nejde někdo, kdo trochu zrychlí,“ uvedl pro Bloomberg analytik dánské loďařské asociace BIMCO Peter Sand.

Široké využití druhé možnosti plnění emisních limitů v podobě odsiřovacích zařízení se zatím zdá jako nepravděpodobné. Podle studie IHS Markit je v roce 2020 budou mít pouhá tři procenta z 55 tisíc velkých plavidel. Jejich instalace na jednu loď může stát až šest milionů dolarů.