Remorkér Beskydy poprvé „maká“ pro stát: tahá lodě přes příhraniční mělčinu

Remorkér Beskydy táhne sestavu přes mělčinu

Remorkér Beskydy táhne sestavu přes mělčinu Zdroj: ŘVC

Remorkér Beskydy
Remorkér Beskydy
remorkér Beskydy
remorkér Beskydy
remorkér Beskydy
8
Fotogalerie

Unikátní remorkér Beskydy se dnes poprvé zapojil do služeb státu. V kritickém úseku Labe mezi Děčínem a Ústím nad Labem pomáhal jako vlečná loď proplout sestavě remorkéru a dvou tlačných nákladních člunů plujících z Německa. 

„Sestava celkové délky 134 metrů naložená zbožím na ponor 130 centimetrů by dnes do Ústí nad Labem pouze pomocí svého vrtulového pohonu bez přípřeže dorazila jen velmi obtížně,“ řekl Jan Bukovský, mluvčí Ředitelství vodních cest, které Beskydy provozuje od poloviny listopadu.

Remorkér Beskydy je unikátním svým zadokolesovým pohonem, díky kterému bezpečně propluje i mělčími vodami, kde klasický lodní šroub selhává. I proto jej ŘVC koupilo od soukromého rejdařství EVD, pro které bylo udržování a provoz remorkéru ekonomicky neudržitelné. Kupní cena činila deset milionů korun.

Stát chce nyní skrze ŘVC remorkér provozovat jako veřejnou službu, počítá přitom s ročními náklady kolem čtyř milionů korun. Hlavní působiště technické památky, za kterou byl remorkér prohlášen, bude zřejmě zmíněný úsek u hranic s Německem. Zde chybí zdymadlo a kvůli nízké hladině plavba často stojí.

Remorkér rovněž tradičně slouží k vyprošťování uvízlých plavidel. Byl postaven v loděnici v Mělníku v roce 1956. Ze sérii dvanácti lodí se dodnes zachoval jako jediný. Zajímavostí je například ovládání motoru, které provádí strojník na pokyn kapitána skrze lodní telegraf.