Jedinečný remorkér Beskydy poprvé v tomto století zakotvil v Praze

remorkér Beskydy

remorkér Beskydy Zdroj: čtk

remorkér Beskydy
remorkér Beskydy
remorkér Beskydy
Remorkér Beskydy
Remorkér Beskydy
7
Fotogalerie

Kolesový remorkér Beskydy, poslední funkční loď svého druhu, poprvé v tomto století zakotvil v Praze. Dopoledne připlul k Čechovu mostu a ve čtvrtek si ho budou moci zájemci prohlédnout na Vltavě před budovou ministerstva dopravy při dnu otevřených dveří. Médiím to sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Technický skvost, který už 60 let vyprošťuje lodě uvázlé na Labi, se letos stal kulturní památkou, ale má nadále sloužit na vodě.

Kolesový motorový remorkér Beskydy původní české konstrukce byl vyroben v roce 1956. Nepohání ho lodní šroub, ale zadní koleso, pozůstatek technologie starých parníků. Je dlouhý 57 metrů a široký 9,4 metru. Mnohokrát pomohl s vyprošťováním lodí, poslední velký zásah si připsal na jaře, kdy zpod mostu v Drážďanech vytáhl loď EVD. Osvědčil se i při povodních v letech 2002 a 2013.

Český stát převzal remorkér minulý týden v Lovosicích na Litoměřicku od soukromého vlastníka. Za plavidlo zaplatilo státní Ředitelství vodních cest (ŘVC) firmě EVD 9,5 milionu korun bez DPH. "Náklady na údržbu a další investice jsou značné na to, aby to financoval soukromník, proto jsme se rozhodli jedinečné plavidlo koupit," řekl tehdy ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.

Remorkér Beskydy dokáže vyprošťovat uvízlé lodě nebo je vléct. Výhodou remorkéru je nízký ponor, na cestu se tak může vydat i při velmi nízkém stavu vody. Stát chce plavidlo doplnit o moderní radar, aby mohl stroj vyjíždět i během mlhy a špatného počasí.

Přibude také zařízení pro snazší průjezd oblouky. Náklady odhaduje ŘVC na deset milionů. Roční náklady na provoz remorkéru činí zhruba čtyři miliony korun. Plavidlo bude sloužit na celé labsko-vltavské cestě. Kotvit bude nadále trvale v Děčíně.