Restart letectví se zdá pomalý a bolestivý. Nadějí je léto a masivní očkování

Letos má nad Evropou létat o polovinu méně letadel než v roce 2019.

Letos má nad Evropou létat o polovinu méně letadel než v roce 2019. Zdroj: Profimedia.cz

Stejný odhad platí i pro Česko, domnívá se Řízení letového provozu.
Jan Klas, generální ředitel státního podniku Řízení letového provozu, čeká stejně jako Eurocontrol úplný návrat mezi roky 2024 až 2026.
Cestující se zřejmě budou prokazovat i přes aplikaci, tedy že byli buď testováni, nebo očkováni.
4
Fotogalerie

Státní podnik Řízení letového provozu předpokládá, že se letos objem letecké dopravy nad Českem vrátí na polovinu objemu roku 2019. Tehdy letoví dispečeři zaznamenali přes devět set tisíc vzletů, přistání a přeletů.

„V Evropě se pro letošní rok počítá s výhledem zhruba padesáti procent ve srovnání s rokem 2019. Domnívám se, že to bude o trochu lepší. Extrémně náročné však bude první čtvrtletí tohoto roku,“ říká generální ředitel ŘLP Jan Klas. „Od července však nastane skokové zlepšení. Samozřejmě se ještě dva tři roky nedostaneme na předkrizová čísla. Musíme se ale připravit na postupný návrat provozu,“ dodává.

Šéf letových dispečerů spatřuje cestu k obnovení letecké dopravy v navrácení se do standardního režimu Schengenského prostoru a ve sjednocení pravidel létání napříč starým kontinentem.

Zmizela polovina letů

Eurocontrol uvedl, že nad Evropou loni meziročně ubylo letů o 55 procent. Jejich průměrné množství během posledních sedmi dní roku 2020 bylo ještě o sedm procent horších. „První měsíce roku 2021 se zřejmě ponesou v propadu dopravy o 50 až 60 procent proti roku 2019,“ píše se v dokumentu.

Z 92 procent by se měla letecká doprava vrátit k úrovni z roku 2019 až v roce 2024. Úplnou obnovu lze čekat o další dva roky později za předpokladu, že bude dál docházet k postupnému očkování. „Zabere to nějaký čas, ale od léta očekáváme postupné zlepšení,“ uvádí Eurocontrol.

Od očkování a jednotného, jednoduššího systému testování pasažérů si instituce slibuje návrat k častějšímu létání. Už nyní se nejen v rámci Evropy připravují mobilní aplikace, s jejichž pomocí by cestující na letišti snadno a rychle prokázal, že byl buď testován, nebo očkován.

Přesto Eurocontrol varuje před pokračujícími devastujícími dopady na celý průmysl, kvůli kterým jen v Evropě zaniklo necelých dvě stě tisíc pracovních míst.

Se stejným tempem restartu – tedy návratem v roce 2024 – počítá i Letiště Václava Havla. Předseda představenstva Václav Řehoř dříve pro deník E15 řekl, že nejprve aerolinky obnoví vnitrostátní dopravu, poté přejdou na vnitroevropský prostor. „Létat budou mezi velkými zeměmi, kde je velká poptávka, bezpečná situace a větší profit na letence. Pak budou přidávat přestupní body jako Frankfurt či Londýn. Dálkové lety přijdou až v poslední fázi,“ uvedl.

Aktivní dopravci

Přestože se hlavní vlna obnovovaných spojů předpokládá na jaře, někteří dopravci posilují už nyní. Například společnost Emirates nedávno oznámila, že od šestého února rozšíří spojení mezi Prahou a Dubají o čtvrtý let týdně. V případě „neočekávaných cestovních změn“ si mohou zákazníci rezervovat letenky zakoupené do konce letošního června na jiné datum, platnost letenky lze také prodloužit až na dva roky. Emirates také nabízejí bezplatné pokrytí finančních nákladů na léčbu či povinnou karanténu v případě onemocnění COVID-19 během cesty.

Ve snaze znovu přilákat cestující na paluby letadel postupují i další dopravci. Bezplatnou změnu termínu nabízí například také České aerolinie, Smartwings, Turkish Airlines, Lufthansa, Air France-KLM, Qatar Airways, British Airways a další.