Pražský dopravní podnik plánuje výrazné zvýšení cen ročních kuponů. Ze současných 3650 korun by cena měla stoupnout na zhruba 5500 korun. To sice představuje výrazný cenový skok, i po něm by ale roční cestování hromadnou dopravou po Praze bylo výrazně dostupnější než například v 90. letech.
Absolutně nejlevnější bylo roční jízdné v Praze v historii samostatného Česka hned v roce 1993. Roční tramvajenka tehdy stála 1700 korun. Za průměrnou roční mzdu si tak tehdy mohli lidé koupit 41 takových jízdenek.
V dalších letech cena postupně narůstala. Zlom přišel až v roce 2015, kdy tehdejší vedení magistrátu v čele s Adrianou Krnáčovou rozhodlo o takřka čtvrtinovém zlevnění ročního kuponu na stále platných 3650 korun. Rázem si tak lidé mohli za průměrnou roční mzdu pořídit 87 kuponů.
Už před tímto zlevňováním přitom bylo roční jízdné v pražské MHD relativně dostupné. Při ceně 4750 korun by šlo za průměrnou mzdu koupit 66 takových jízdenek, což je stále o polovinu více než v roce 1993. A pokud roční jízdné v Praze skutečně podraží na navrhovaných 5500 korun, bude ze stávající průměrné mzdy stále možné pořídit 77 takových kuponů. MHD v hlavním městě by tak stále zůstala dostupnější než před zlevňováním v roce 2015.
Vývoj cen ročních kuponů v pražské MHD (v Kč):
Vývoj cen ročních kuponů v pražské MHD (v Kč)|
Ačkoliv plánované zdražení jízdného v Praze není nijak dramatické, jde proti snaze řady světových měst, které naopak v poslední době ve jménu ekologie jízdné spíše zlevňují nebo zavádí zcela bezplatnou veřejnou dopravu.
Pro registrované rezidenty je MHD již od roku 2013 zdarma například v estonském Tallinnu. Bezplatná je veřejná doprava i v několika francouzských městech včetně Dunkirku. Na celostátní úrovni zavedlo zcela bezplatnou veřejnou dopravu letos v březnu Lucembursko.
Města, která veřejnou dopravu zvýhodnila, si výsledky obvykle pochvalují. Poněkud kuriózní výjimkou je v tomto ohledu německý Mannheim. Město loni vyhlásilo plán na podporu cestování hromadnou dopravou, v rámci kterého zavedlo více spojů, snížilo ceny jízdného a zavedlo systém dotovaných jízdenek pro pravidelné cestující. Letos v březnu ale radnice rozhodla projekt ukončit – důvodem byl nečekaně vysoký zájem cestujících, takže Mannheim rychle vyčerpal plánovaný rozpočet na dotované kupony.