Roční jízdné v pražské MHD může být nejdražší v historii. I tak by ale zůstalo relativně levné
Pražský dopravní podnik plánuje výrazné zvýšení cen ročních kuponů. Ze současných 3650 korun by cena měla stoupnout na zhruba 5500 korun. To sice představuje výrazný cenový skok, i po něm by ale roční cestování hromadnou dopravou po Praze bylo výrazně dostupnější než například v 90. letech.
Absolutně nejlevnější bylo roční jízdné v Praze v historii samostatného Česka hned v roce 1993. Roční tramvajenka tehdy stála 1700 korun. Za průměrnou roční mzdu si tak tehdy mohli lidé koupit 41 takových jízdenek.
V dalších letech cena postupně narůstala. Zlom přišel až v roce 2015, kdy tehdejší vedení magistrátu v čele s Adrianou Krnáčovou rozhodlo o takřka čtvrtinovém zlevnění ročního kuponu na stále platných 3650 korun. Rázem si tak lidé mohli za průměrnou roční mzdu pořídit 87 kuponů.
Už před tímto zlevňováním přitom bylo roční jízdné v pražské MHD relativně dostupné. Při ceně 4750 korun by šlo za průměrnou mzdu koupit 66 takových jízdenek, což je stále o polovinu více než v roce 1993. A pokud roční jízdné v Praze skutečně podraží na navrhovaných 5500 korun, bude ze stávající průměrné mzdy stále možné pořídit 77 takových kuponů. MHD v hlavním městě by tak stále zůstala dostupnější než před zlevňováním v roce 2015.
Vývoj cen ročních kuponů v pražské MHD (v Kč):
Vývoj cen ročních kuponů v pražské MHD (v Kč)|
Ačkoliv plánované zdražení jízdného v Praze není nijak dramatické, jde proti snaze řady světových měst, které naopak v poslední době ve jménu ekologie jízdné spíše zlevňují nebo zavádí zcela bezplatnou veřejnou dopravu.
Pro registrované rezidenty je MHD již od roku 2013 zdarma například v estonském Tallinnu. Bezplatná je veřejná doprava i v několika francouzských městech včetně Dunkirku. Na celostátní úrovni zavedlo zcela bezplatnou veřejnou dopravu letos v březnu Lucembursko.
Města, která veřejnou dopravu zvýhodnila, si výsledky obvykle pochvalují. Poněkud kuriózní výjimkou je v tomto ohledu německý Mannheim. Město loni vyhlásilo plán na podporu cestování hromadnou dopravou, v rámci kterého zavedlo více spojů, snížilo ceny jízdného a zavedlo systém dotovaných jízdenek pro pravidelné cestující. Letos v březnu ale radnice rozhodla projekt ukončit – důvodem byl nečekaně vysoký zájem cestujících, takže Mannheim rychle vyčerpal plánovaný rozpočet na dotované kupony.