Roční jízdné v pražské MHD může být nejdražší v historii. I tak by ale zůstalo relativně levné

Rok 2015: Linka metra A byla prodloužena do stanice Nemocnice Motol. Roční kupon poprvé zlevnil, a to na 3650 korun

Rok 2015: Linka metra A byla prodloužena do stanice Nemocnice Motol. Roční kupon poprvé zlevnil, a to na 3650 korun Zdroj: DPP

Rok 1993: Tramvaj číslo 22 staví na Malostranském náměstí stejně jako dnes, ale ruční kupon stojí 170 korun.
Rok 1994: V Praze se objevují první nízkopodlažní autobusy. Roční tramvajenka zdražuje na 2200 korun
Rok 1996: Praha začíná testovat tramvaje Tatra RT6, které se nakonec neprosadily. Roční jízdné podražilo na 2700 korun
Rok 1998: V Praze stále jezdí kloubové autobusy Ikarus, třeba na lince 177 s konečnou na Poliklinice Mazurská. Roční kupon zdražil na 3400 korun.
Rok 2000: Roční kupon podražil na 38000 korun
8
Fotogalerie

Pražský dopravní podnik plánuje výrazné zvýšení cen ročních kuponů. Ze současných 3650 korun by cena měla stoupnout na zhruba 5500 korun. To sice představuje výrazný cenový skok, i po něm by ale roční cestování hromadnou dopravou po Praze bylo výrazně dostupnější než například v 90. letech.

Absolutně nejlevnější bylo roční jízdné v Praze v historii samostatného Česka hned v roce 1993. Roční tramvajenka tehdy stála 1700 korun. Za průměrnou roční mzdu si tak tehdy mohli lidé koupit 41 takových jízdenek.

V dalších letech cena postupně narůstala. Zlom přišel až v roce 2015, kdy tehdejší vedení magistrátu v čele s Adrianou Krnáčovou rozhodlo o takřka čtvrtinovém zlevnění ročního kuponu na stále platných 3650 korun. Rázem si tak lidé mohli za průměrnou roční mzdu pořídit 87 kuponů.

Už před tímto zlevňováním přitom bylo roční jízdné v pražské MHD relativně dostupné. Při ceně 4750 korun by šlo za průměrnou mzdu koupit 66 takových jízdenek, což je stále o polovinu více než v roce 1993. A pokud roční jízdné v Praze skutečně podraží na navrhovaných 5500 korun, bude ze stávající průměrné mzdy stále možné pořídit 77 takových kuponů. MHD v hlavním městě by tak stále zůstala dostupnější než před zlevňováním v roce 2015.

Vývoj cen ročních kuponů v pražské MHD (v Kč):

Vývoj cen ročních kuponů v pražské MHD (v Kč)Vývoj cen ročních kuponů v pražské MHD (v Kč)|E15

Ačkoliv plánované zdražení jízdného v Praze není nijak dramatické, jde proti snaze řady světových měst, které naopak v poslední době ve jménu ekologie jízdné spíše zlevňují nebo zavádí zcela bezplatnou veřejnou dopravu.

Pro registrované rezidenty je MHD již od roku 2013 zdarma například v estonském Tallinnu. Bezplatná je veřejná doprava i v několika francouzských městech včetně Dunkirku. Na celostátní úrovni zavedlo zcela bezplatnou veřejnou dopravu letos v březnu Lucembursko.

Města, která veřejnou dopravu zvýhodnila, si výsledky obvykle pochvalují. Poněkud kuriózní výjimkou je v tomto ohledu německý Mannheim. Město loni vyhlásilo plán na podporu cestování hromadnou dopravou, v rámci kterého zavedlo více spojů, snížilo ceny jízdného a zavedlo systém dotovaných jízdenek pro pravidelné cestující. Letos v březnu ale radnice rozhodla projekt ukončit –  důvodem byl nečekaně vysoký zájem cestujících, takže Mannheim rychle vyčerpal plánovaný rozpočet na dotované kupony.