Šéf českého Řízení letového provozu Klas končí jako předseda Organizace evropských ŘLP

Jan Klas, generální ředitel státního podniku Řízení letového provozu

Jan Klas, generální ředitel státního podniku Řízení letového provozu Zdroj: Jiří Koťátko

Jan Klas, generální ředitel státního podniku Řízení letového provozu
Dispečeři Řízení letového provozu v Jenči u Prahy
Dispečeři Řízení letového provozu v Jenči u Prahy
České Řízení letového provozu v Jenči u Prahy
Dispečeři Řízení letového provozu v Jenči u Prahy
6
Fotogalerie

Česká republika přijde o svého zástupce v čele evropské Organizace poskytovatelů letových provozních služeb (CANSO). Jan Klas, který zároveň vede český státní podnik Řízení letového provozu, totiž skončí v prestižní pozici předsedy rady ředitelů CANSO. Stane se tak 10. června. Klas to řekl v rozhovoru pro deník E15.

Klas byl do funkce zvolen v květnu roku 2018, a to na dvouleté funkční období. Vzhledem k současné mimořádné situaci vyplývající z pandemie koronaviru zůstal ve funkci déle, než se plánovalo. Původně ji měl opustit už v dubnu. „Skončím 10. června. Kolegové mne umluvili, takže jsem s prodloužením svého působení souhlasil. Nechtěli měnit vedení v nejhorší krizi,“ uvedl Klas.

CANSO zastupuje poskytovatele letových provozních služeb například při jednání s orgány Evropské unie, leteckými dopravci nebo s provozovateli letišť. Organizace si pravidelně volí místopředsedu, který po dvou letech střídá ve funkci předsedu. Stejným procesem prošel Klas. Toho tak ve funkci začátkem června vystřídá současný místopředseda rady, Fin Raine Luojus.

„Své působení považuji za poměrně úspěšné, CANSO schválilo svou vizi, jeho role je v současné krizi oceňovaná. Výzva pro mého nástupce bude, aby byla organizace více sjednocujícím prvkem,“ uvedl Klas. „Evropská ŘLP vystupují individuálně a je řada dalších uskupení, se kterými Evropská komise konzultuje témata zvlášť. Je to zbytečně složité, CANSO by mělo být jediným společným kanálem pro diskuzi,“ soudí Klas.

Jeho působnost v evropských institucích prozatím končí, věnovat se bude výhradně českému ŘLP. „Podnik se musí z krize rychle otřepat. Nejen kvůli pandemii bude muset letecká doprava hledat lepší řešení pro zákazníky,“ dodal.

Evropská ŘLP procházejí stejně jako dopravci a další napojené subjekty krizí kvůli pandemii koronaviru. Příjmy českého ŘLP za dispečerské služby dopravcům představují 94 procent jeho celkových příjmů. Ty se nyní propadly na minimum. Ministerstvo dopravy už proto připravuje účelovou dotaci pro podnik ve výši až půl miliardy korun, jak informoval deník E15 již dříve.