Škoda Transportation investuje šest miliard do rozšíření výroby

Škoda Transportation

Škoda Transportation Zdroj: Profimedia.cz

Ředitel skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Ředitel skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Ředitel skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Elektrické jednotky RegioPanter od Škody Transportation.
5
Fotogalerie

Skupina Škoda Transportation, výrobce vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů, autobusů a vozů metra, bude kvůli výraznému růstu nových zakázek investovat do roku 2023 šest miliard korun. Peníze půjdou zejména do rozšíření výrobních kapacit v Plzni, Ostravě a Šumperku, ale také do vývoje nových produktů. Skupina chce letos přijmout přes tisíc zaměstnanců. Loni posílila o více než 600 na současných 5 500 lidí. Uvedl to prezident plzeňské skupiny Petr Brzezina.

Největší středoevropský výrobce kolejových vozidel má díky novým zakázkám zásobu práce zhruba na čtyři roky v celkové hodnotě kolem 80 miliard korun.

Škoda má v pětiletém plánu, který začal v roce 2019, rok poté, co ji převzala skupina PPF, investice ve výši šesti miliard korun. Investiční plán musela podle Brzeziny urychlit kvůli tomu, že zakázek získala víc, než kalkulovala.

"Loni jsme investovali asi miliardu a letos přes dvě miliardy. V Plzni jde o dva velké projekty za jednu miliardu korun a další jsme měli v Ostravě, ale jsou i v Šumperku," uvedl. První investici v Plzni uvedla skupina do provozu minulý měsíc. "Jde o novou budovu zkušebny kolejových vozidel. To bylo naše úzké místo vzhledem k objemu zakázek, takže jsme ji rozšířili. A dále budujeme přístavbu haly pro rozšíření výroby podvozků. Naše kapacita se od podzimu zdvojnásobí," řekl.

Skupina rozšiřuje také firmu Pars v Šumperku, zaměřenou na modernizace, servis a opravy, jejichž objemy také výrazně rostou. Do provozů potřebuje od svářečů přes elektrikáře po zámečníky, ale také techniky a konstruktéry, které teď nabírá.

Větší část nových lidí míří podle Brzeziny do Plzně, jak do Škody Transportation, tak do Škody Electric. "Nábory dnes nejsou jednoduché a zejména během covidu byly těžké. Ale daří se to, i když ne úplně podle plánu. Třeba určitou dobu jsme nemohli dělat pohovory," dodal. Skupina v době pandemie nemusela v žádném závodě přerušit výrobu, v nejhorším období omezila jen některé linky.

Kvůli nedostatku lidí na pracovním trhu rostou podle Brzeziny počty zahraničních dělníků ve skupině, zejména ve výrobě a u technických profesí. Škoda hledá lidi i mimo ČR. "Máme pobočku i třeba na Ukrajině, kde zaměstnáváme i techniky a konstruktéry," uvedl.

Počet zaměstnanců skupiny se letos ještě navýší o akvizici ostravské Ekovy Electric s 200 lidmi. Smlouva už je podepsána od loňska, převzetí firmy se plánuje v srpnu. "Ekova bude výrobcem tramvají. Dnes je servisní firmou, která měla v minulosti v portfoliu i nějaká vozidla, a my ji budeme rozvíjet," řekl Brzezina. Ekova vznikla v lednu 2011 a je dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava.

Zhruba tisíc zaměstnanců má skupina Škoda Transportation v zahraničí. Nejvíce, asi 500 lidí, ve finském Transtechu, kde vyrábí tramvaje a vlaky. I tam investuje do rozšíření a vyšší efektivity výroby.