Slovensku chybějí tisíce řidičů kamionů. Hrozí „britský scénář“, varují dopravci

Slovensku chybějí tisíce řidičů kamionů. (ilustrační foto)

Slovensku chybějí tisíce řidičů kamionů. (ilustrační foto) Zdroj: ČTK/Glück Daniel

Slovensku chybějí tisíce řidičů kamionů. (ilustrační foto)
Řidiče marně shání i bratislavský dopravní podnik.
Řidiče marně shání i bratislavský dopravní podnik.
4
Fotogalerie

Slovenské přepravní společnosti mají stále větší problémy s náborem řidičů kamionů, dalších nákladních aut i autobusů. Mnozí šoféři si během pandemie našli jiné zaměstnání a za volant se už nevrátí, popisuje příčiny deník Sme. Představitelé odvětví tak varují před obdobným scénářem jako v Británii, která se kvůli nedostatku řidičů v posledních měsících potýkala s výpadky zásobování.

Situace na Slovensku se horší od loňského roku, kdy se ekonomika kvůli pandemii na pár měsíců zastavila. Mnoho řidičů si našlo novou práci s pravidelnou pracovní dobou a možností pobývat častěji u rodiny doma. Přibližně dvacet tisíc si jich tak loni neobnovilo takzvané kvalifikační karty.

Část z nich se nakonec za volant vrátila a za některé si firmy našly náhradu. Přesto v odvětví podle různých zdrojů chybí devět tisíc až čtrnáct tisíc řidičů. Jen v říjnu bylo přes státní portál ISTP zveřejněno více než dva tisíce takových pracovních nabídek.

Zdražování pohonných hmot v Česku

Video placeholde
• Videohub

„Anglickému scénáři krize zásobování kvůli chybějícím řidičům se už nedá zabránit ani na Slovensku,“ varuje šéf bardejovské spediční společnosti Hudos Pavol Hudák, jenž je i viceprezidentem sdružení silničních dopravců Česmad Slovakia.

„Už v létě nedokázali dopravci na Slovensku zabezpečit tisíce přeprav denně,“ dodal šéf sdružení Pavol Piešťanský s tím, že v následujících měsících se situace zřejmě ještě zhorší.

Největší problém vyvstává na západě země, kde mají řidiči větší možnosti jiného uplatnění. Někteří Slováci navíc odcházejí za lepšími mzdami do Německa či jiných zemí. Jejich místa by zase mohli zaplnit cizinci z východu a balkánských zemí, dopravci si však stěžují na zdlouhavou byrokracii.

„Získat pracovní povolení trvá nekonečně dlouho,“ tvrdí Hudák s tím, že doba vyřizování se může protáhnout na půl roku. „Obcházejí nás jako černou díru a ukrajinské pracovní agentury se Slovenskem ani nezaobírají,“ zdůraznil.

V zemi chybějí i řidiči autobusů včetně těch, které zaměstnává bratislavský dopravní podnik. „Vítáni jsou všichni bez rozdílu zkušeností,“ řekl deníku Pravda šéf podniku Martin Rybanský. Zájemcům slibuje plat až 1800 eur, tedy přes 45 tisíc korun, zaplacení řidičského průkazu i pomoc s ubytováním.

S nedostatkem personálu v dopravě se potýká i řada jiných zemí, nejkritičtější situace byla ale v posledních měsících v Británii, kde se k pandemickým příčinám přidal brexit. Média tak byla plná zpráv o nedostatku zboží v regálech, v řetězcích rychlého občerstvení či benzínu na čerpacích stanicích. Panují obavy, že se nízké stavy nejen řidičů mohou podepsat na vánočním nakupování.

Dopravci v Británii se přitom obávají, že to nejhorší může teprve přijít. Z aktuálního průzkumu pracovní agentury Pertemps vyplývá, že téměř čtvrtina z nynějších řidičů plánuje v příštích třech letech odejít z odvětví kvůli špatným podmínkám.