Smartwings nemají zájem o převzetí státem. Žádáme jen o úvěr, tvrdí firma
Letecká skupina Smartwings nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti. Žádá stát o úvěr, nebo garanci za úvěr u komerční banky, uvedla firma. Reagovala tak na nedělní slova ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO), že by stát mohl koupit až 100procentní podíl. Do konce června by to měla projednat vláda.
„Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takové od vedení společnosti nikdy nezaznělo,“ uvedla společnost.
Úvěr od státu, nebo garance za úvěr u komerční banky jsou podle firmy od počátku jedinou variantou žádané pomoci. „Důvodem, proč se společnost, která do této doby byla zdravá a nikdy stát o pomoc nežádala, obrací na stát, je fakt, že pro aerolinky je dnes velmi těžké získat nové půjčky na bankovním trhu,“ uvedla. Využití programů COVID I a COVID II, které jsou určeny pro podporu provozního financování malých a středních podniků, nejsou možné kvůli velikosti společnosti, poskytovaných garancí a částek poskytovaných těmito fondy.
„Vždy jsme jednali o tom, že nejlepší variantou je vyřešení situace stávajícími vlastníky, poté běžné nástroje podpory typu záruk a úvěrů. Kapitálový vstup je vždy až poslední varianta, ale my chceme být připraveni na všechny možnosti,“ sdělil nyní Havlíček.
Ministr v neděli připustil možnost odkupu celého podílu firmy, ten by však podle něj musel být za částku blížící se nule. Záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun.
Podle Havlíčka stát o pomoci letecké společnosti uvažuje proto, že firma má strategický význam pro státní i další letiště. „Je strategická s ohledem na to, že to je klíčový dopravce našich obyvatel a firem. Je to firma, která zde zaměstnává několik tisíc lidí a váže na sebe stovky dalších servisních institucí v oblasti leteckého průmyslu,“ uvedl ministr. Opozice takový postup kritizuje.
Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula uvedl, že Smartwings strategickou firmou rozhodně není. „I kdyby Česká republika převzala firmu za jedinou korunu, náklady by mohly přerůst obrovitou hodnotu. V tomto případě není důvod, aby takovouto malou leteckou společnost Česká republika kupovala. Měla by se soustředit na pomoc Letišti Praha, které je strategickou firmou a které rozhodně stojí za sanaci," uvedl v České televizi.
Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.