Statisíce mercedesů v Evropě mají nepřípustný emisní systém

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: archiv

Zhruba 774 tisíc automobilů Mercedes-Benz v Evropě je vybaveno nepřípustným softwarem pro regulaci emisí. Uvedlo to v pondělí německé ministerstvo dopravy. V samotném Německu se uvedený problém týká 238 tisíc aut. Německá vláda nařídí, aby tato auta byla okamžitě svolána k úpravě. Automobily Mercedes-Benz vyrábí německý koncern Daimler.

"Německá vláda nařídí okamžitě svolat 238.000 vozů společnosti Daimler v Německu," uvedlo ministerstvo. V krátkém sdělení na svých internetových stránkách nicméně neupřesnilo, zda budou svolány rovněž automobily mimo Německo.

Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA) již minulý měsíc Daimleru nařídil svolat k úpravě více než 6000 dodávkových vozů Mercedes Vito. Podle pondělní zprávy ministerstva se problém s nepřípustným softwarem kromě vozů Vito týká především naftových automobilů GLC 220d a C 220d.

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer po pondělním jednání s šéfem Daimleru Dieterem Zetschem prohlásil, že koncern slíbil co nejrychlejší odstranění nepřípustného softwaru.

Zetchse uvedl, že Daimler již nalezl technické řešení pro úpravu softwaru. Dodal, že koncern by se tak měl podle jeho názoru vyhnout pokutě. Daimler také upozornil, že je stále nutné dořešit některé nevyjasněné právní otázky této kauzy.

Analytik Arndt Ellinghorst ze společnosti ISI podle agentury Reuters předpověděl, že náklady Daimleru na úpravu softwaru budou nižší než 100 milionů eur (2,6 miliardy Kč).

Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý koncern Volkswagen v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.

Mercedes-Benz má v České republice pouze několikaprocentní podíl na trhu s osobními vozy. Automobilka v tuzemsku v posledních letech vytrvale zvyšovala prodej - ze zhruba 1200 aut za rok 2004 na 8500 aut loni. Prodej za loňský rok však Mercedesu stačil pouze na dosažení tržního podílu 3,15 procenta.

V kategorii nákladních vozů je ale Mercedes-Benz na českém trhu jedničkou. Loni prodal 2178 nákladních aut, což byla více než pětina ze všech registrovaných nových nákladních vozů v Česku.

Emisní skandály z poslední doby

BMW - Loni v prosinci začala mnichovská prokuratura předběžně vyšetřovat podezření, že výrobce luxusních automobilů BMW využívá software pro manipulaci s emisemi. Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe uvedla, že za podezřením stojí testy vozu BMW 320d, které uskutečnila spolu s magazínem WISO veřejnoprávní televize ZDF. Testování ukázalo, že BMW 320d v laboratoři bez problémů splňuje normu Euro 6, zatímco ve skutečném provozu produkuje násobně více oxidů dusíku. Letos v březnu podali žalobu na BMW američtí motoristé, podle kterých automobilka vybavila desítky tisíc vozů X5 a 335d softwarem pro manipulaci s emisemi, aby zajistila, že úspěšně projdou federálními testy. Jde o automobily vyráběné v letech 2009 až 2011. Spolu s automobilkou motoristé zažalovali také jejího dodavatele komponentů Robert Bosch GmbH. Již v létě automobilka společně s firmami Audi a MAN uzavřela se spolkovou zemí Bavorsko dohodu, že upraví polovinu svých naftových vozů podléhajících normě Euro 5 a registrovaných v Německu. 

DAIMLER - Německé ministerstvo dopravy v pondělí uvedlo, že zhruba 774.000 automobilů Mercedes-Benz, které vyrábí koncern Daimler, je v Evropě vybaveno nepřípustným softwarem pro regulaci emisí. V samotném Německu se uvedený problém podle ministerstva týká 238.000 aut. Německá vláda nařídí, aby tato auta byla okamžitě svolána. 

FIAT CHRYSLER - Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v lednu obvinila italsko-americkou automobilovou skupinu Fiat Chrysler, že od roku 2014 prodala v USA přibližně 104.000 užitkových vozů a automobilů typu SUV vybavených softwarem, který při testování emisí naftových motorů umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Jde o automobily Jeep Grand Cherokee a pick-up Dodge Ram 1500. V březnu pak firmu začala kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura. Automobilka tvrdí, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy. V květnu Evropská komise zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění. 

NISSAN - V květnu 2016 Jižní Korea obvinila japonskou automobilku Nissan Motor, že podobně jako Volkswagen u naftových verzí svého modelu Qashqai použila zařízení pro obcházení emisních testů. Nissan to odmítl. Loni Jižní Korea kvůli emisním skandálům zakázala prodej deseti modelů aut Nissan a také BMW a Porsche. 

RENAULT - V lednu 2016 oznámila tehdejší francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová, že francouzská automobilka Renault svolá zhruba 15.000 aut, kterým upraví motor tak, aby splňoval emisní normy. Krátce předtím pracoviště automobilky prohledávali kvůli technologii měření emisí vyšetřovatelé. Ministryně krátce po vypuknutí skandálu kolem měření emisí u Volkswagenu nařídila ve své zemi testy aut různých značek. U Renaultu testy ukázaly překročení norem oxidu uhličitého a oxidů dusíku. Vláda tehdy zdůraznila, že v renaultech není na rozdíl od VW systém umožňující manipulovat s výsledky měření emisí. Loni v lednu ale automobilku začala vyšetřovat francouzská prokuratura. 

VOLKSWAGEN - V září 2015 americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovým motorem pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Vozy s těmito motory se už v Evropě neprodávají. Koncern kvůli skandálu čelil řadě žalob a vyšetřování. Americká vláda uzavřela loni 11. ledna s Volkswagenem dohodu ohledně urovnání skandálu. Automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (téměř 94 miliard korun). V souvislosti se skandálem bylo obviněno šest vysoce postavených zaměstnanců automobilky. Volkswagen se už dříve dohodl, že ve Spojených státech v důsledku skandálu vynaloží až 17,5 miliardy dolarů na urovnání obvinění ze strany regulátorů, zákazníků a prodejců.