Stavba nejdelšího podmořského tunelu světa nabírá zpoždění. Změny plánů se nelíbí „otci“ Angry Birds

Vizualizace tunelu mezi Tallinnem a Helsinkami

Vizualizace tunelu mezi Tallinnem a Helsinkami Zdroj: Finest Bay Area Development

Tallinn, hlavní město Estonska
Helsinki, hlavní město Finska
3
Fotogalerie

Stokilometrová železniční spojka mezi Finskem a Estonskem začíná být vzdálenější, než se dosud zdálo. Důvod? Vedení regionu Helsinki vybralo jinou cestu pod mořem, než s jakou se počítalo dosud. Železniční spojení Tallinnu a Helsinek za zhruba 15 miliard eur má hlavní ambici zkrátit čas spojení těchto měst ze současných asi dvou hodin cesty lodí na 20 minut rychlovlakem. 

Původně mělo jít o spojení helsinského předměstí Espoo a estonské metropole Tallinnu. Regionální vláda oblasti Helsinki-Uusimaa ale rozhodla, že výchozí místo propojení s blízkou pobaltskou republikou by mělo být přímo centrum Helsinek. 

Toto rozhodnutí plánuje rozporovat finský podnikatel Peter Vesterbacka, zakladatel vývojářské společnosti Rovio, známé například populární videohrou Angry Birds. Právě on se loni s regionální vládou dohodl, že celý projekt zaštítí.

Podle agentury Bloomberg zpozdí dohady o konkrétní nástupní a výstupní stanice celou věc minimálně o rok a půl. Původní plán hovořil o zahájení stavby v prosinci 2024 a jejím dokončení kolem roku 2030.

„Stavba stanice v centru Helsinek bude podobná snaze postavit dvě linky metra nad sebe. To nedává ekonomický smysl,“ říká Vesterbacka. Ani další fáze stavby tunelu nemusí být jednoduché. Mimo jiné bude třeba na trase vybudovat minimálně jeden umělý ostrov. 

Investorem stavby je čínská společnost Touchstone Capital Partners. Menší zpoždění na začátku může pak podle Vesterbacka znamenat celkové zpoždění dokončení projektu až o sedm let a pro čínský fond dost možná těžko akceptovatelné prodražení. 

Zatím se náklady na spojení označované jako Talsinki odhadují na sumu kolem 15 miliard eur. Část příprav tohoto spojení spolufinancovaly fondy Evropské unie.